ASEAN NCAP: Toyota Hilux dan Fortuner facelift terima lima-bintang; laporan bersama video ujian

ASEAN NCAP: Toyota Hilux dan Fortuner facelift terima lima-bintang; laporan bersama video ujian

Program Penilaian Kereta Baharu untuk Negara-negara Asia Tenggara (ASEAN NCAP) telah pun menyiarkan laporan ujian pelanggaran untuk trak pikap Toyota Hilux facelift 2020 dan SUV Toyota Fortuner facelift 2020 yang dibuat pada Ogos lalu. Kedua-dua model ini telahpun lulus dengan menerima penarafan lima-bintang.

Ini merupakan ujian kedua yang dilakukan oleh ASEAN NCAP terhadap Hilux, di mana kali pertama ia dibuat adalah pada 2015. Dalam penilaian terbaharu ini, Hilux facelift berkenaan diuji dalam varian 2.8D pasaran Thailand, dilengkapi dengan tiga beg udara.

Dalam konfigurasi ini, Hilux menerima 83.42 markah bagi membolehkan ia diberikan penarafan lima-bintang. Secara spesifiknya, ia menerima 32.93 markah dari 36 markah maksimum untuk Perlindungan Penumpang Dewasa (AOP), 44.09 markah untuk Perlindungan Penumpang Kanak-kanak (COP) dan 10.95 dari 18 markah penuh untuk kategori Teknologi Bantuan Keselamatan (SAT).

Toyota Hilux facelift 2020 sudah pun dilancarkan di Malaysia minggu lalu, di mana tiga dari lima varian yang dijual di sini diberikan tiga beg udara (Single Cab 2.4 MT serta double-cab 2.4G dan 2.4E). Manakala dua varian lebih tinggi (2.4V dan 2.8 Rouge) menerima tujuh beg udara, termasuk beg udara sisi dan tirai, bersama tambahan sistem Pemantau Titik Buta dan Amaran Lintasan Trafik Belakang.

Manakala varian tertinggi Rouge pula turut menerima tambahan pakej bantuan pemanduan Toyota Safety Sense, yang terdiri dari sistem seperti Pre-Collision System (PCS), Dynamic Radar Cruise Control (DRCC) dan Lane Departure Alert (LDA) dengan Yaw Assist.

Untuk Fortuner pula, ini juga ujian kedua untuknya di mana penilaian pertama dibuat adalah pada 2016, iaitu ujian berasaskan keputusan yang diterima oleh Hilux. Ujian kali ini juga masih sama, seperti yang anda boleh lihat pada video, penilaiannya diambil berdasarkan ujian pada Hilux. Menurut ASEAN NCAP, Fortuner mempunyai kemampuan perlindungan penumpang sama dengan Hilux yang diuji, berdasarkan bukti-bukti teknikal yang dibekalkan oleh Toyota.

ASEAN NCAP: Toyota Hilux dan Fortuner facelift terima lima-bintang; laporan bersama video ujian

Jadi dalam ujian ini Fortner diberikan markah keseluruhan akhir 87.46 markah (47.27 untuk AOP, 22.13 untuk COP dan 18.06 untuk SAT). Manakala pelanggaran hadapan (14.53) dan pelanggaran sisi (16.0) adalah sama seperti Hilux, namun ia berikan markah perlindungan kepala lebih tinggi dengan 3.5 markah, berbanding hanya 2.40 pada Hilux.

Walau bagaimanapun, masih lagi belum jelas bila Fortuner facelift ini akan masuk ke pasaran Malaysia. Model kemaskini sudahpun berada di pasaran Thailand, dilancarkan serentak dengan Hilux. Ia menerima enjin GD Turbodiesel 2.4 dan 2.8 liter sama seperti kembar trak pikapnya, serta diberikan Toyota Safety Sense untuk tiga varian tertinggi.

GALERI: Toyota Hilux 2.8 Rouge 2020 pasaran Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required