Toyota Fortuner facelift 2020 didedahkan – enjin 2.8L berkuasa 204 PS/500 Nm, varian Lagender untuk Thai

Toyota Fortuner facelift 2020 didedahkan – enjin 2.8L berkuasa 204 PS/500 Nm, varian Lagender untuk Thai

Serentak dengan pengenalan Hilux facelift 2020, hari ini Toyota turut mendedahkan sekali SUV lasak tujuh-tempat duduk yang diasaskan dari platform ladder frame sama iaitu Fortuner facelift 2020. Antara pasaran awal yang menerima SUV ini sudah tentulah negara jiran kita, Thailand, hadir dengan versi tertinggi digelar Fortuner Lagender.

Model facelift ini disegarkan dengan muka yang diberikan gril hadapan baharu, diapit dengan lampu hadapan bi-beam LED baharu yang turut bersepadu dengan lampu nyalaan siang LED bersepadu. Bampar hadapan juga direka semula dengan liang udara sisi bersama perumah lampu kabus lebih besar.

Di belakang, kluster lampu utama masih kelihatan sama, tetapi diperbaharui dengan grafik LED baharu. Dua warna badan baharu ditawarkan iaitu Dark Blue Mica dan juga Emotional Red. Penampilan Fortuner 2020 ini dilengkapkan dengan pemadanan rim 18-inci rekaan baharu.

Toyota Fortuner facelift 2020 didedahkan – enjin 2.8L berkuasa 204 PS/500 Nm, varian Lagender untuk Thai

Pada bahagian dalaman, rekaan asas papan pemuka dilihat kekal sama. Namun ia kini nampak lebih segar menerusi kluster meter Optitron baharu dengan paparan pelbagai info 4.2-inci berwarna bersama skrin sesentuh multimedia utama lapan-inci dengan sokongan Apple CarPlay dan Android Auto, yang kini diberikan butang fizikal pada kedua-dua sisi.

Selain itu, Fortuner juga menerima pedal penukar gear pada roda stereng, cermin pandang belakang elektrokromik, tempat duduk larasan berkuasa lapan hala dan juga kerusi baris kedua yang boleh dilipat dengan sekali sentuhan. Sistem cruise control juga masih dibekalkan, manakala sistem penghawa dingin automatik pula hanya boleh dilaras dengan zon tunggal.

Toyota Fortuner facelift 2020 didedahkan – enjin 2.8L berkuasa 204 PS/500 Nm, varian Lagender untuk Thai

Model varian lebih rendah ini masih dijana oleh enjin 2.4 liter turbodiesel berkuasa 150 PS dan tork maksima 400 Nm bermula 1,600 Nm hingga 2,000 rpm. Ia digandingkan dengan kotak gear enam-kelajuan automatik. Apa yang baharu, ia kini menerima sistem stereng sensitif-kelajuan Kawalan Aliran Bervariasi.

Fortuner juga hadir dengan sistem 4WD Sigma 4, yang membolehkan anda menukar mod pacuan roda belakang (2H) kepada pacuan empat roda (4H) atau gear rendah 4WD (4L) hanya menggunakan suis. Ia turut hadir dengan sistem Active Traction Control (ATC), kawalan menurun bukit dan juga grafik sudut pusingan roda pada skrin paparan pelbagai info.

Untuk keselamatan pula, Fortuner dibekalkan dengan brek cakera untuk semua roda, sistem VSC dan juga tujuh-beg udara. Model pasaran Thailand juga kini hadir dengan sistem telemetik T-Connect Toyota yang dihubungkan pada aplikasi telefon pintar. Model ini dijual pada harga bermula 1.319 juta baht (RM178,060) untuk model asas 2.4G 2WD hingga 1.494 juta baht (RM201,684) untuk model 2.4V 4WD.

Toyota Fortuner facelift 2020 didedahkan – enjin 2.8L berkuasa 204 PS/500 Nm, varian Lagender untuk Thai

Beralih ke varian lebih tinggi Fortuner Legender, versi ini menerima muka yang lebih garang yang dihasilkan dari gril lebih nipis bersama ‘mulut’ lebih besar pada bampar hadapan. Ia juga diberikan lebih banyak kemasan hitam berkilat untuk imej lebih agresif.

Legender juga menerima kelengkapan lebih premium antaranya lampu hadapan projektor bi-LED bersama lampu nyalaan siang yang nampak lebih garang (turut berfungsi sebagai lampu isyarat membelok), bampar belakang baharu yang lebih sporty, bumbung dan tiang berwarna hitam untuk konsep “bumbung terapung” serta rim aloi dua ton 20-inci baharu.

Pada bahagian kabin pula, Lagender diberikan tempat duduk kulit dua tona. Bergantung pada varian, ia diberikan serlahan warna merah. Meter Optitron pada model ini juga direka berbeza, bersama paparan muka Legender yang keluar ketika enjin dihidupkan.

Toyota Fortuner facelift 2020 didedahkan – enjin 2.8L berkuasa 204 PS/500 Nm, varian Lagender untuk Thai

Model ini diberikan pelbagai ciri tambahan seperti dua port USB di belakang perehat tangan hadapan, sistem audio JBL, pemantau panaromik 360-darjah, pintu tailgate berkuasa bukaan tanpa sentuhan tangan, lampu suasana, pengecas tanpa wayar, serta skrin infotainmen bersaiz 9.0-inci.

Berbeza dengan model biasa, Legender hadir dengan dua pilihan enjin iaitu versi 2.4 liter turbodiesel, serta versi 2.8 liter turbodiesel yang menjana 204 PS dan tork maksima 500 Nm, sama seperti Hilux facelift 2020. Toyota juga menala enjin tersebut agar boleh beroperasi dengan kelajuan melahu 680 rpm, lebih rendah dari 850 rpm sebelum ini bagi mendapatkan traction yang lebih baik dalam laluan off-road.

Sistem penyejukan model ini juga diperbaiki bagi membolehkan penggunaan bahan api dikurangkan. Menurut Toyota, ia kini 17% lebih baik untuk penggunaan dalam bandar. Legender turut diberikan mod pemanduan Eco, Normal dan Sport yang boleh dipilih menerusi suis berhampiran tombol gear. Mod-mod ini akan merubah talaan respon pendikit dan berat stereng berdasarkan mod yang dipilih.

Bagi ciri keselamatan pula, Fortuner Lagender menerima sistem keselamatan Toyota Safety Sense yang terdiri dari Dynamic Radar Cruise Control, Pre-Collision System dan Lane Departure Alert. Tiga warna ditawarkan untuk Lagender iaitu hitam, Pearl White dan Emotional Red, tetapi kesemuanya hadir dengan bumbung hitam.

Toyota Fortuner Lagender ditawarkan dalam empat varian untuk pasaran Thailand iaitu 2.4 2WD, 2.4 4WD, 2.8 2WD dan 2.8 4WD. Ia dijual pada harga bermula 1.577 juta baht (RM213,465) hingga 1.852 juta baht (RM250,689). Pelanggan pertama yang menempah Fortuner biasa akan menerima kereta mereka bulan ini, manakala penghantaran Legender pula hanya bermula bulan Ogos nanti.

GALERI: Toyota Fortuner facelift 2020 pasaran Thailand

GALERI: Toyota Fortuner Lagender 2020 pasaran Thailand

GALERI: Toyota Fortuner facelift 2020 pasaran Australia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required