PKPB di S’gor – Polis PJ tutup 3 jalan di Kota Damansara; 29 sekatan jalan raya di KL, Putrajaya

PKPB di S’gor – Polis PJ tutup 3 jalan di Kota Damansara; 29 sekatan jalan raya di KL, Putrajaya

Susulan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya mulai hari ini hingga 27 Okt, Polis DiRaja Malaysia (PDRM) mula melakukan penutupan beberapa jalan utama dan juga sekatan jalan raya.

Di Selangor, polis daerah Petaling Jaya telah mengumumkan penutupan jalan di Kota Damansara – yang dikatakan telah mencatatkan rekod tertinggi bagi kes Covid-19 di kawasan di bawah bidang kuasanya. Jalan terbabit ialah Persiaran Mahogani (Seksyen 9), Persiaran Jati (Seksyen 8) and Persiaran Sungai Buloh.

Sepanjang tempoh PKPB, orang awam tidak dibenarkan menggunakan laluan terbabit. Walau bagaimana pun untuk perkhidmatan di bawah kecemasan termasuk BOMBA, polis, ambulans dan kakitangan MBPJ dibenarkan melaluinya.

PKPB di S’gor – Polis PJ tutup 3 jalan di Kota Damansara; 29 sekatan jalan raya di KL, Putrajaya

Klik untuk besarkan

Polis menasihati orang awam agar menggunakan laluan alternatif jika hendak masuk-keluar dari kawasan berkenaan. Laluan alternatif berkenana ialah Persiaran Kenanga menghala ke plaza tol Kota Damansara, Persiaran Surian menghala Palm Spring dan Persiaran Tropicana menghala Casa Tropicana.

Selain itu, Majlis Keselamatan Negara (MKN) turut mengumumkan sebanyak 29 lokasi sekatan jalan raya telah mula dilaksana di sekitar KL dan Putrajaya dalam tempoh PKPB ini. Kelmarin, Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani berkata, sekatan jalan raya di Selangor, KL dan Putrajaya dilaksanakan sama seperti yang pernah dibuat sebelum ini (Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) awal Mac lalu). Di mana PDRM tetap akan bekerjasama dengan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dalam penugasan di sekatan jalan raya dan rondaan di tempat awam.

Di bawah prosedur operasi standard (SOP) yang diumumkan khas untuk PKPB, pergerakan di antara daerah tidak dibenarkan sepanjang tempoh PKPB. Mana-mana pekerja yang perlu melakukan pergerakan antara daerah, perlu menunjukkan pas kerja atau mendapatkan surat kebenaran dari majikan masing-masing. Bagi yang ingin melakukan perjalanan antara daerah bukan atas alasan kerja, perlulah mendapatkan kebenaran bertulis daripada pihak polis terlebih dahulu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required