Hyundai siar teaser jentera rali i20 N R5 – senjata baru untuk program perlumbaan pelanggan dan WRC2

Nampaknya pandemik Covid-19 yang masih lagi belum reda seolah-olah tidak memberi sebarang kesan kepada sayap perlumbaan Hyundai – mereka telah menyiarkan dua teaser untuk model prestasi tinggi jalan raya yang bakal didedahkan tak lama lagi iaitu sedan Hyundai Elantra N dan i20 N serta mendedahkan jentera perlumbaan Elantra N TCR baharu, dan kini satu lagi teaser kereta lumba disiarkan!

Tiada langsung perincian diberikan pada video yang baharu sahaja disiarkan ini kecuali tarikh pendedahannya iaitu pada 21 Oktober 2020 nanti. Namun menerusi bentuk badan serta lampu hadapan dan belakang, ia diasaskan dari hot-hatch segmen-B i20 N, manakala dengan pelekat ‘Hyundai Customer Racing’ pada badannya, sudah tentu ini adalah jentera rali i20 N R5 baharu yang bakal menggantikan model sedia ada.

Menerusi bayangan badan i20 N berkenaan nampak diberikan sentuhan seperti jentera-jentera R5 yang lain – tampil dengan kit badan lebih lebar serta spoiler bumbung lebih besar. Dalam regulasi R5, ia perlu dijana oleh enjin 1.6 liter turbo, dan juga transmisi serta kelengkapan pacuan semua roda yang dikawal oleh FIA.

Selain boleh berlumba dalam WRC untuk kategori WRC2 dan WRC3, jentera-jentera R5 ini juga perlu dihasilkan untuk program perlumbaan pelanggan dan ia perlu dijual dengan kos yang ditetapkan oleh FIA, agar ia boleh dibeli oleh pasukan-pasukan persendirian untuk berlumba secara kompetitif.

Untuk model jalan raya i20 N, model yang belum didedahkan sepenuhnya ini turut akan dijana oleh enjin 1.6 liter turbo menghasilkan 204 PS dan tork maksima 275 Nm. Tiada sistem pacuan semua roda seperti Toyota GR Yaris ditawarkan, di mana kuasa akan memacu roda hadapan sepenuhnya menerusi kotak gear manual enam-kelajuan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required