Hyundai Elantra N – teaser disiarkan dalam video

Hujung minggu lalu, Hyundai telah mendedahkan satu lagi jentera lumba dalam spesifikasi TCR selain i30 N TCR dan Veloster n TCR yang boleh dibeli menerusi program perlumbaan Hyundai Motorsport, iaitu sedan Elantra N TCR. Dalam video pendedahan tersebut yang dibintangi lagenda perlumbaan touring car, Gabriel Tarquini, Hyundai turut sempat menyelitkan teaser untuk model produksi berprestasi tinggi penuh Hyundai Elantra N!

Walau bagaimanapun, model jalan raya Hyundai Elantra N berkenaan hanya muncul pada sekitar 10 saat terakhir video itu, dengan dibalut sepenuhnya menggunakan pelekat penyamaran, menampakkan bayangan muka dan bahagian sisi, serta kedengaran bunyi enjin yang dihidupkan dan kemudian mula bergerak.

Buat masa sekarang, model paling agresif dan berkuasa dalam barisan model Elantra generasi ketujuh adalah Elantra N-Line yang didedahkan baru-baru ini, dijana enjin 1.6 liter turbo berkuasa 201 hp/265 Nm dan diberikan penggayaan paling garang.

Hyundai Elantra N – <em>teaser</em> disiarkan dalam video

Model N penuh ini pula, walaupun cuba disorokkan, ia jelas hadir dengan imej yang jauh lebih agresif. Dari bahagian muka, dapat dilihat dengan jelas ia menerima unit intercooler lebih besar sebalik bampar hadapan, dan bunyi yang dihasilkan juga seiras dengan bunyi pada i30 N dan Veloster N.

Menerusi gambar-gambar intipan yang kami terima, unit prototaip berkenaan dipadankan dengan rim 19-inci yang diambil dari Veloster N (model produksi mungkin diberikan rim 19-inci tetapi dengan rekaan berbeza) serta sistem brek yang cukup besar dengan angkup berwarna merah – ini mungkis spesifikasi yang diberikan Performance Package.

Selain itu, Elantra N ini juga diberikan sepasang tip ekzos logam yang bersaiz besar diserlahkan pada kiri dan kanan diffuser bampar belakang, dan juga spoiler pada penutup but bersaiz penuh.

Sedan ini dijangka akan menerima unit penjana yang sama seperti jentera N yang lain. Untuk model facelift yang didedahkan minggu lalu, i30 N dengan Performance Package menerima enjin 2.0 liter turbo yang ditala bagi menghasilkan 280 PS/392 Nm.

Jika sebelum ini ia hanya diberikan kotak gear manual enam-kelajuan, versi kemaskini tersebut menerima transmisi klac berkembar automatik DCT lapan-kelajuan. Ia masih menerima kelengkapan prestasi tinggi lain seperti e-LSD dan juga suspensi jenis adaptif, dan kuasa dari enjin hanya memacu roda hadapan.

Hyundai Elantra N dijangka akan mula diperkenalkan bermula pada tahun 2021. Jika anda kurang berminat dengan model-model hatchback N yang dibangunkan di Nürburgring tersebut, adakah model sedan empat pintu ini membuatkan anda tertarik?

GALERI: Spyshot unit prototaip Hyundai Elantra N yang sedang diuji

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required