Di Australia, cabang Volkswagen komersial telah berganding bahu bersama jenama talaan Walkinshaw untuk menghasilkan trak pikap Amarok sebagai “GT-spec ute paling agung”. Dikenali dengan nama W580, ia akan dibuka untuk tempahan daripada pengedar di sana bermula 1 Disember kelak, dengan serahan dijangka dilakukan bermula April 2021.

Menggunakan asas dari Amarok spesifikasi paling lengkap, W580 dikuasakan oleh enjin 3.0 liter turbodiesel V6 yang menjana 268 hp dan 580 Nm tork. Ini digandingkan bersama transmisi automatik lapan-kelajuan dengan sistem pacuan empat roda kekal 4Motion.

Dengan sisten janaan kuasa kekal tanpa sebarang perubahan, pihak Walkinshaw memberikan talaan pada suspensi dan menaikkan gandar depan sebanyak 40 mm untuk mendapatkan jarak kelegaan tanah yang lebih baik. Rim aloi 20-inci “Clayton” baru digunakan, dengan profil tayar Pirelli Scorpion 275/50 serta lengkung tayar yang dilanjutkan memberikan imej yang lebih garang.

Modifikasi lain termasuk sistem ekzos berkembar kustom dengan “side exit” di bawah bampar belakang, termasuk penambahbaikan estetika lainnya. Ini termasuklah gril depan yang berbeza, lampu bi-xenon, lampu kabus LED, sports bar warna badan, pelekat hiasan dan plaque nombor siri di dalam.

“Kami sentiasa sedar kemampuan prestasi Amarok, tetapi dalam masa yang sama kami sedar ia memerlukan model sebenar dengan GT-spec. Sebagai pelopor ute prestasi kategori ini, kami bekerjasama dengan Wilkinshaw untuk mencapainya,” jelas Pengarah Volkswagen Commercial Vehicles Australia, Ryan Davies.

Menurut syarikat itu lagi, 30 pelanggan pertama yang membuat tempahan secara dalam talian dan kemudiannya membeli W580 ini akan menerima “pengalaman eksklusif Walkinshaw” – ini termasuk penerbangan, pindahan, makanan dan tempat tinggal untuk berkunjung ke kilang Walkinshaw dan menghadiri hari litar Walkinshaw Andretti United.