Teaser Volkswagen Golf GTI Mk.8 disiarkan di laman instagram VPCM – bakal dilancarkan tidak lama lagi?

Tempoh hari, Volkswagen Golf GTI Mk8 sudah pun dilihat diuji di Malaysia, dan kini Volkswagen Passenger Car Malaysia (VPCM) menyiarkan pula teaser untuk hot-hatch generasi baharu tersebut dalam akaun rasmi Instagram mereka, menandakan kedatangannya ke pasaran tempatan semakin hampir.

Sebelum ini, sebuah Golf GTI Mk.8 berwarna dijumpai di Pekan, Pahang. Bandar Diraja berkenaan terletaknya fasiliti pemasangan tempatan untuk model-model CKD Volkwagen Malaysia seperti Vento, Passat, Tiguan, Tiguan Allspace dan Arteon – ini adalah petanda bahawa Golf Mk.8 mungkin turut akan dipasang di sini, berbanding model generasi sebelumnya yang diimport dan dijual dalam versi CBU.

Sebuah lagi Golf GTI Mk8 berwarna biru turut dijumpai tanpa sebarang pelekat penyamaran di Putrajaya awal bulan ini, dan kali ini jelas kelihatan diberikan pelekat ‘OK’ dari kilang Hicom Pekan berkenaan pada cermin hadapan.

Melihat pada unit yang dijumpai tersebut, model pasaran Malaysia akan menerima perincian seperti lampu hadapan dan lampu belakang LED, rim aloi “Richmond” 18-inci, upholsteri kulit dan dua skrin kembar iaitu unit bersaiz 10.25-inci untuk paparan kluster instrumen Digital Cockpit dan juga skrin sesentuh untuk sistem infotainmen bersaiz 10-inci.

Model generasi baharu ini dijana oleh enjin EA888 petrol 2.0 liter dengan pengecas turbo, menghasilkan kuasa 245 PS dan tork 370 Nm dalam keadaan standard, berbanding model generasi sebelumnya yang dibekalkan kuasa sama sekiranya Performance Pack dipilih.

Seperti biasa, pasaran Malaysia dijangka hanya menawarkan kotak gear klac berkembar automatik DSG tujuh-kelajuan untuk memacu roda hadapan, berbanding berberapa pasaran lain yang turut menawarkan transmisi manual enam-kelajuan. Golf GTI Mk.8 ini terus menggunakan suspensi Topang McPherson di hadapan dan multilink di belakang.

Pengendaliannya turut dibantu sistem differential lock elektronik XDS serta talaan suspensi lebih sporty dengan ketinggian badan 15 mm lebih rendah berbanding Golf biasa. Model ini juga menerima sistem kawalan Vehicle Dynamics Manager yang menyelia operasi XDS serta set suspensi adaptif DCC.


Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required