Volkswagen Golf GTI Mk8 dikesan di Malaysia – CKD

Volkswagen Golf GTI Mk8 dikesan di Malaysia – CKD

Baru-baru ini, Volkswagen Golf GTI Mk8 telah dikesan di Malaysia, tanpa dibaluti lapisan penyamaran, dan kelihatannya ia adalah model pemasangan tempatan (CKD). Foto GTI Mk8 dengan rona biru ini dirakamkan oleh Akmal Azmi di Putrajaya.

Tanpa sebarang makluman rasmi daripada Volkswagen Passenger Cars Malaysia (VPCM), kelihatan pelekat model CKD pada cermin hadapan kereta ini, dengan tertera ayat “dipasang dan diperiksa oleh Hicom”, yang turut menyebut Pekan, Pahang.

Fasiliti Pekan bertanggungjawab memasang model CKD Volkswagen termasuk Vento, Passat, Tiguan, Tiguan Allspace dan Arteon. Walau bagaimana pun, buat setakat ini, Golf merupakan model import sepenuhnya (CBU), tetapi nampak gayanya model hatchback generasi ke-lapan dipasang di sini.

Bagi spesifikasinya, apa yang dilihat menerusi model pada foto ini, ia dilengkapi lampu utama dan lampu belakang LED, serta roda aloi “Richmond” 18-inci. Sementara untuk bahagian kabinnya, kelihatan upholstery kulit dan larasan dwi-skrin yang bersaiz 10.25-inci bagi paparan kluster instrumen Digital Cockpit dan juga skrin sesentuh untuk sistem infotainmen pula bersaiz 10-inci. Apa pun, pelitup hidung dan mulut yang tergantung itu bukanlah aksesori pilihan mahupun ciri standard. Itu pemandu kereta yang punya agaknya.

Di bawah bonetnya, hot hatch ini dijanakan oleh enjin EA888 2.0 liter pengecas turbo empat-silinder petrol, yang mampu menghamburkan kuasa hingga 245 PS dan tork 370 Nm – lebih 15 PS dan 20 Nm berbanding model terdahulu Mk 7.5 CBU. Walau bagaimana pun, tidak dipadankan dengan transmisi manual, dan kelihatan pemilih gear ala-Porsche, jadi jentera ini digandingkan dengan transmisi dwi-klac DSG tujuh-kelajuan yang menyalurkan pacuan ke roda hadapan.

Memandangkan Golf GTI baharu ini adalah model CKD, tiada kebarangkalian untuk varian yang lebih rendah bagi menyertai barisan model ini. Walau bagaimana pun, masih belum lagi terdengar ura-ura perancangan VPCM untuk melancarkan Mk8 dalam masa terdekat ini. Apa pun, kita nantikan perkhabaran selanjutnya nanti.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required