Bugatti Bolide didedah – hypercar kegunaan litar berkuasa 1,850 PS, 1,850 Nm, berat cuma 1,240 kg

Bugatti Bolide didedah – hypercar kegunaan litar berkuasa 1,850 PS, 1,850 Nm, berat cuma 1,240 kg

Ramai sudah tahu, kenderaan Bugatti kebanyakannya adalah laju, tetapi badannya berat dan akhirnya cuma boleh digunakan untuk mencatat laju maksimum. Tapi dalam tahun kebelakangan ini, mereka sudah mula memberi perhatian kepada cengkaman, seperti yang boleh dilihat melalui model Chiron Pur Sport.

Kini, Bugatti menunjukkan mereka lebih serius dengan penghasilan Bolide, yang merupakan sebuah kereta litar yang menggunakan enjin W16 8.0 liter, transmisi klac berkembar serta sistem pacuan semua roda sama seperti Chiron, tetapi dijadikan lebih ringan.

Enjin itu kemudiannya dinaik taraf, termasuk pada bahagian salur masuk dan ekzos, kipas turbo serta sistem pelinciran dan penyejukan. Hasilnya, ia boleh mengeluarkan 1,850 PS dan 1,850 Nm tork, bersamaan 350 PS dan 250 Nm lebih tinggi berbanding Chiron biasa.

Bugatti Bolide didedah – hypercar kegunaan litar berkuasa 1,850 PS, 1,850 Nm, berat cuma 1,240 kg

Bugatti kemudiannya membangunkan badan paling ringan dan paling aerodinamik yang mereka mampu. Ia bermula dengan kerangka monocoque gentian karbon serba rendah – tinggi hanya 995 mm – serta subframe stainless steel kekuatan tinggi yang tebalnya cuma satu milimeter, tetapi mempunyai kekuatan tensile 1,200 Nm bagi setiap milimeter persegi.

Beberapa bahagian lain turut dibuat daripada titanium, serta bahan campuran antara titanium dan gentian karbon, seperti drive shaft. Berat semua barang diambil kira sehinggakan skru dan nat juga menggunakan jenis besi serba ringan.

Secara keseluruhannya, Bolide mencatat berat cuma 1,240 kg, dan nisbah berat kepada kuasa 0.67 kg bagi setiap PS. Untuk ciri aerodinamik pula, pada kelajuan 320 km/j, ia dapat menghasilkan daya tolakan ke bawah 1,800 kg di bahagian belakang dan 800 kg di bahagian depan.

Bugatti Bolide didedah – hypercar kegunaan litar berkuasa 1,850 PS, 1,850 Nm, berat cuma 1,240 kg

Suspensi menggunakan jenis pushrod dengan penyerap mendatar sementara brek seramiknya pula dapat disejukkan melalui angin daripada penutup rim berbentuk kipas. Rim ini dibuat daripada magnesium dan dibalut dengan tayar selebar 340 mm di hadapan dan 400 mm di belakang. Turut dipasang adalah jack angin dan sistem pengisian minyak pantas seperti jentera lumba.

Bolide direka untuk mematuhi peraturan FIA, di mana ia boleh menggunakan kelengkapan HANS serta mempunyai barang lain seperti sistem pemadam api, cangkuk penarik, rim satu skru di tengah, cermin polikarbonat dan tali pinggang six-point.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required