Citroën bawa Polestar ke mahkamah Perancis, saman sebanyak 150,000 euro kerana dakwa logonya ditiru

Citroën bawa Polestar ke mahkamah Perancis, saman sebanyak 150,000 euro kerana dakwa logonya ditiru

Citroën membawa Polestar ke mahkamah di Perancis kerana merasakan pembuat kereta sport dengan teknologi elektrfikasi dari Sweden itu mempunyai logo menggunakan konsep yang sama dengan logonya.

Perkara ini telah menyebabkan Polestar di saman sebanyak 150,000 euro (RM727k) dan tidak boleh menjual kereta-keretanya di negara berkenaan dalam tempoh masa enam-bulan, tulis portal Autoblog berdasarkan laporan dari majalah Perancis, Automobile Magazine.

Walau bagaimanapun, Polestar sebenarnya masih belum masuk ke pasaran Perancis secara rasmi. “Polestar tidak beroperasi di Perancis, dan buat masa ini kami belum mempunyai rancangan untuk beroperasi di Perancis,” kata jurucakap syarikat itu kepada Autoblog.

Portal Road & Track pula melaporkan bahawa pengguna-pengguna di Perancis juga buat masa ini disekat dari melayari laman sesawang rasmi Polestar.

Betul ke logo Polestar ini ada kena mengena dengan Citroën? Polestar pada asalnya adalah jenama talaan prestasi rasmi untuk Volvo, dan kemudian ia dipisahkan oleh Geely pada 2017 bagi membolehkan jenama tersebut bebas menghasilkan kereta sport sendiri, yang menampilkan teknologi elektrifikasi.

Setakat ini, dua model Polestar telah pun berada dalam pasaran iaitu sebuah GT dijana enjin petrol hibrid plug-in (PHEV) Polestar 1 berkuasa 600 hp/1,000 Nm, dan juga kereta elektrik sepenuhnya Polestar 2 berkuasa 408 hp/660 Nm.

Citroën bawa Polestar ke mahkamah Perancis, saman sebanyak 150,000 euro kerana dakwa logonya ditiru

Seperti namanya, logo Polestar ini adalah berasaskan bentuk Bintang Kutub iaitu bintang paling terang terletak di dalam konstelasi Ursa Minor. Ketika berada di bawah Volvo, logo bintang tersebut dihasilkan dalam saiz kecil terletak di hujung atas perkataan “Polestar” berkenaan. Kemudian apabila menjadi jenama bebas, logonya diubah dengan hanya menampilkan imej Bintang Kutub tersebut.

Manakala untuk Citroën, logo yang direka pada tahun 1919 berkenaan terbentuk dari susunan dua lekuk (double-chevron), di mana pengasasnya André Citroën memilih imej berkenaan kerana sebelum masuk ke industri automotif, beliau terlebih dahulu menghasilkan dan menjual gear dengan bentuk lekuk tersebut untuk digunakan pada mesin-mesin kilang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required