Tiada larangan tempat duduk bagi penumpang dari isi rumah yang sama, SOP kekal seperti sebelumnya

Tiada larangan tempat duduk bagi penumpang dari isi rumah yang sama, SOP kekal seperti sebelumnya

Kalau-kalau ada yang masih keliru, ini ada sedikit penjelasan tentang SOP Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) yang melibatkan penumpang dalam sesebuah kenderaan. Dalam satu-satu masa, hanya dua orang boleh berada dalam satu kereta, dengan kedua-duanya dari satu isi rumah yang sama. Namun, tidak ada sebarang larangan atau syarat ditetapkan tentang di bahagian mana penumpang itu patut duduk.

Perkara ini sekali lagi dijelaskan oleh Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dalam taklimat hari ini, mungkin kerana ada ramai yang keliru atau buat-buat tak faham. “Tidak ada sebarang peraturan tentang di mana penumpang harus duduk, dan tidak semestinya mereka duduk di kerusi belakang. Anda boleh duduk di bahagian mana saja dalam kereta. Kalau nak duduk depan, dipersilakan. Anda datang dari isi rumah yang sama, jadi tidak perlulah gunakan pelitup muka di dalam kereta tersebut,” ujarnya.

Perkara ini bukanlah SOP baru kerana sudah dipraktik dan dimaklumkan sejak sebelum ini lagi. Namun beliau terpaksa memberi penekanan berkaitannya sekali lagi kerana ada video yang tular mendakwa polis mengambil tindakan ke atas seorang pemandu kerana si isteri duduk di sebelahnya ketika dalam kereta. Daripada penjelasan lanjut dari Bukit Aman, pemandu berkenaan sebenarnya disaman kerana menggunakan telefon bimbit ketika memandu.

Jadi, terpulang kepada anda sebagai penumpang untuk duduk di bahagian mana dalam kereta yang dipandu oleh individu dari isi rumah yang sama, asalkan hanya ada dua orang sahaja di dalamnya pada satu-satu masa. Melainkan anda menaiki kereta dari perkhidmatan e-hailing, maka perlulah menggunakan pelitup muka. Jelas?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required