Mercedes-Benz GLA 200 Dynamic H247 dilancarkan di Thailand — 1.33 liter turbo, harga dari RM328k

Mercedes-Benz GLA 200 Dynamic H247 dilancarkan di Thailand — 1.33 liter turbo, harga dari RM328k

Mercedes-Benz GLA generasi kedua telah diperkenalkan secara rasmi di Thailand, dan ditawarkan hanya dalam satu varian, GLA 200 AMG Dynamic, pada harga 2.399 juta baht (RM327,634). GLA H247 pertama kali membuat penampilan globalnya Disember tahun lalu, ia disasarkan untuk menjadi lebih sporty dan menjadi alternatif yang lebih memenuhi aspek gaya hidup kepada GLB.

Bagi pasaran Thailand, GLA 200 menggunakan enjin yang sama dengan GLB 200 Progressive yang dijual di sini. Ia dilengkapi unit M282 1.33 liter turbocas empat silinder yang menghasilkan sebanyak 163 PS (161 hp) pada 5,500 rpm dan 250 Nm tork dari 1,620 hingga 4,000 rpm.

Enjin berkenaan digandingkan bersama transmisi klac berkembar 7G-DCT tujuh-kelajuan yang memacu tayar depan, membolehkan pecutan 0-100 km/j dicapai dalam masa 8.7 saat dan laju maksimum pada 210 km/j. SUV ini juga menggunakan suspensi direndahkan serta lengkap dengan sistem Dynamic Select, menyediakan beberapa pilihan mod pemanduan.

Mercedes-Benz GLA 200 Dynamic H247 dilancarkan di Thailand — 1.33 liter turbo, harga dari RM328k

Di luar, SUV ini menerima pakej penggayaan AMG, dengan bampar yang lebih agresif, menempatkan bukaan udara hiasan yang lebih besar, tanpa penampan bampar dan diserikan dengan “diamond grille”. Di belakang, muncung ekzos yang lebih kecil menghiasinya. Lampu utama LED High Performance digunakan, serta rim 19-inci AMG lima-jejari dan landasan pada bumbung.

Di dalam, kemasan dari pakej AMG dikenakan pada SUV ini. Termasuklah kulit Artico dan gentian mikro Dinamica yang membaluti kerusi dan bahagian panel dalaman, dengan benang kontras merah. Lain-lain kelengkapan termasuk kerusi sport, stereng balutan kulit Nappa, kemasan karbon, pedal sport AMG, pelapik kaki AMG, kawalan pendingin hawa dua-zon Thermatic dan sistem lampu suasana.

Mercedes-Benz User Experience (MBUX) ditawarkan secara standard, dan ia terdiri daripada touchpad, butang stereng Touch Control, sokongan Android Auto dan Apple CarPlay, berserta dua paparan 10.25-inci – satu bertindak sebagai kluster instrumen digital, dan satu lagi sebagai skrin sentuh untuk sistem infotainmen.

Mercedes-Benz GLA 200 Dynamic H247 dilancarkan di Thailand — 1.33 liter turbo, harga dari RM328k

Dari sudut keselamatan, GLA 200 ini datang dengan tujuh beg udara, serta ciri keselamatan pasif yang lain seperti ESP, ABS, Active Brake Assist dan lampu brek adaptif. Ciri bantuan pemandu juga ada, seperti kawalan melayar Speedtronic, Parktronic, bantuan perhatian dan peninjau tekanan tayar. Tetapi, ciri seperti brek kecemasan autonomous dan sistem keselamatan aktif yang lain tidak disertakan.

Di Malaysia, GLA yang ada masih dari generasi pertama (X156), dengan empat varian ditawarkan – GLA 200 Style, GLA 200 Night Edition, GLA 250 4Matic dan AMG GLA 45 4Matic.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required