Renault Kangoo dan Express generasi baharu diperkenalkan, akan dijual bermula tahun depan

Renault Kangoo dan Express generasi baharu diperkenalkan,  akan dijual bermula tahun depan

Kenderaan pelbagai guna Renault Kangoo dan Express kini sudah pun didedahkan dalam versi generasi baharu. Kedua-duanya turut boleh dipilih dalam dua bentuk badan sama ada untuk kegunaan penumpang atau versi kenderaan komersil ringan iaitu Kangoo Van dan Express Van.

Model generasi baru ini dihasilkan bagi menggantikan Kangoo generasi kedua yang sudah pun berada dalam pasaran sejak 2013. Untuk Kangoo dan Kangoo Van akan dihasilkan di kilang Renault terletak di Maubeuge, Perancis, manakala Express dan Express Van akan dipasang di Tangiers, Maghribi.

Menurut Renault, Kangoo Van generasi baharu ini disasarkan untun penggunaan operasi besar-besaran satu-satu badan dan juga untuk peniaga-peniaga yang mencari kenderaan yang dihasilkan untuk profesional. Model ini ditawarkan dalam dua jenis panjang badan, serta pilihan penjana petrol, diesel atau elektrik sepenuhnya, serta diberi pilihan kotak gear manual atau automatik – namun Renault belum memperincikan setiap satu daripadanya.

Kangoo Van mempunyai ruang kargo yang boleh digunakan antara 3.2 dan 3.9 meter persegi bagi versi standard, dan meningkat kepada antara 4.2 dan 4.9 meter persegi untuk model dengan badan lebih panjang.

Renault Kangoo dan Express generasi baharu diperkenalkan,  akan dijual bermula tahun depan

Pintu gelangsar yang digelar sebagai Easy Side Access direka bagi memudahkan pengguna di pusat bandar yang lazimnya mempunyai ruang yang sempit untuk mengendalikan muatan. Pintu ini dihasilkan dengan memansuhkan tiang tengah, membolehkan ruang akses sebesar 1,416 mm lebar dan ia menawarkan ruang bukaan sisi paling besar dalam kelasnya, menurut Renault.

Pada bahagian dalaman pula, ia turut dilengkapi Easy Inside Rack, iaitu galeri dalaman yang boleh dilipat/dibuka dengan mudah, bagi membolehkan anda membawa barang yang panjang di dalam kabin dengan cara memberikan ruang lantai yang maksima.

Walaupun ia sebuah model untuk kegunaan komersil, Kangoo Van masih diberikan sistem infotainmen Renault Easy Link. Ia juga diberikan fungsi Permanent Rear View, iaitu cermin pandang belakang digital yang membantu memberikan pandangan belakang yang lebih jelas.

Selain itu, Kangoo Van turut diberikan sistem bantuan pemanduan keselamatan seperti Bantuan Hayunan Treler, Pengawal Kestabilan Brek dan juga sistem brek kecemasan automatik (AEB).

Bagi versi penumpang Kangoo pula, ia diberikan lima tempat duduk, bersama kelengkapan serta keselesaan yang telah ditingkat taraf, bersama pelbagai fungsi bantuan pemanduan dalam masa yang sama mengekalkan kelengkapan-kelengkapan yang popular dikalangan pengguna persendirian dan profesional.

Manakala untuk Express dan Express Van pula, ia disasarkan untuk “usahawan muda dan operasi syarikat lebih kecil yang mencari kenderaan dengan nisbah harga/manfaat lebih baik,” menurut Renault. Model Express untuk penumpang akan dijual di pasaran luar Eropah, manakala Express Van akan dijual di Eropah serta pasaran antarabangsa lain.

Express Van juga dilengkapi tempat duduk yang diperkuatkan, bersama berberapa fokus diberikan kepada ruang storan serta ergonomik, kata Renault. Ia menawarkan ruang storan terbaik dengan kapasiti 48 liter, manakala ruang kargo di belakang pula berkapasiti antara 3.3 hongga 3.7 meter persegi.

Renault Express Van ini diberikan sistem multimedia Renault Easy Link, bersama sistem keselamatan lain seperti bantuan pandangan belakang, amaran titik buta, bantuan parkir hadapan dan belakanf, serta cermin pandang belakang yang lebar.

Manakala untuk Renault Express versi penumpang, ia juga diberikan konfigurasi lima-tempat duduk bersama ruang kargo yang besar (tetapi tidak diperincikan kapasitinya).

Seperti Kangoo, Express ini turut dihasilkan untuk kegunaan gabungan vokasional dan persendirian, serta dimensi ruang kargo lebih kecil, serta disasarkan untuk pelanggan yang mementingkan kos lebih rendah. Malah model ini juga akan dijual dengan harga lebih rendah dari Kangoo.

Menurut Renault, kesemua model Kangoo, Kangoo Van, Express dan Express Van ini akan mula dijual di kawasan Hemisfera Utara bermula musim bunga 2021.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required