ACO Tech – Syarikat kerjasama antara Proton, ECarX dan Altel bangunkan sistem kenderaan terhubung

ACO Tech – Syarikat kerjasama antara Proton, ECarX dan Altel bangunkan sistem kenderaan terhubung

Selepas perjanjian kerjasama antara Proton, Altel Communication dan ECarX (Hubei) Technology diumumkan pada Jun tahun lalu, kini segala yang dirancang bakal direalisasikan menerusi satu syarikat baharu yang diwujudkan dengan nama ACO Tech.

ACO Tech ini sebenarnya telah pun ditubuhkan pada September 2019, dan apa yang dihasilkan menerusi kerja-kerja R&D yang dibuat bukan sahaja untuk pasaran Malaysia, malah turut melibatkan pasaran ASEAN.

Kerjasama ini sebenarnya bermula antara Proton dan ECarX untuk menghasilkan sistem infotainmen Global Key User Interface (GKUI) untuk Proton X70 pada 2018. Setelah ACO Tech ini dibentuk, semua kerja-kerja berkenaan akan diteruskan pada firma baharu ini dengan sasaran bagi menambah baik serta meningkatkan lokalisasi dalam GKUI untuk Proton.

Menurut CEO ACO Tech, Li Pu, syarikatnya memainkan peranan penting dalam melokalisasikan perisian pemain utama infotainmen (IHU), yang turut melibatkan kerja-kerja menambah “perisa tempatan” pada sistem tersebut bagi disesuaikan dengan kegunaan dan kebiasaan pemanduan pengguna tempatan.

Selain dari aplikasi untuk Malaysia, proses lokalisasi untuk sistem infotainmen GKUI ini turut akan dibuat untuk pasaran lain dalam rantau ASEAN. ACO Tech kini sedang menghasilkan GKUI untuk versi Thailand sebagai persediaan untuk Proton masuk ke pasaran berkenaan dengan Proton X70 dan X50, menurut syarikat tersebut lagi.

Li Pu turut menyatakan bahawa ACO Tech berusaha untuk menyokong dan menyumbang kepada Proton dan industri automotif Malaysia, bagi memastikan ia tidak ketinggalan dalam inovasi automotif global, dan menjadi peneraju pasaran dalam industri teknologi kereta terhubung. Li Pu juga merupakan naib presiden untuk ECarX China, dan sebelum ini telah bekerja di pelbagai syarikat telekomunikasi di negara berkenaan sebelum menyertai industri automotif pada 2015.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required