Triumph Tiger 850 Sport diperkenal – model kembara versi lebih asas, mesra pengguna dan mampu milik

Triumph Tiger 850 Sport diperkenal – model kembara versi lebih asas, mesra pengguna dan mampu milik

Barisan motosikal kembara keluaran Triumph kini ditambah dengan satu lagi model baru iaitu Tiger 850 Sport. Ini adalah sebuah model yang lebih ringkas, lebih mesra pengguna dan semestinya lebih mampu milik berbanding Tiger 900 yang berada di atasnya.

Penggerak Tiger 850 Sport masih lagi adalah sama seperti Tiger 900, iaitu enjin tiga silinder DOHC 888 cc bersama padanan transmisi enam kelajuan, tetapi kuasanya dikurangkan menjadi 85 PS pada 8,500 rpm dan 81 Nm tork pada 6,500 rpm (Tiger 900 berkuasa 93.9 hp dan 87 Nm tork).

Walaupun sudah mempunyai Tiger 900 GT sebagai sebuah model yang lebih memberi tumpuan kepada penggunaan atas jalan biasa, Triumph menghasilkan Tiger 850 Sport ini sebagai satu pilihan yang lebih mampu milik dan asas. Bahagian suspensi contohnya, Tiger 850 Sport menggunakan unit tanpa pelarasan, yang terdiri daripada fork USD Marzocchi 45 mm dan monoshock Marzocchi dengan pelarasan pra beban.

Panel instrumen TFT pula menggunakan unit yang lebih kecil, iaitu 5.0 inci, manakala mod tunggangan cuma ada dua iaitu Road dan Rain. Untuk sistem kawalan cengkaman, selain pelarasan tahap yang berlaku secara automatik apabila menukar mod tunggangan, ia juga boleh ditutup melalui pilihan dalam menu sekiranya mahu.

Walaupun beberapa kelengkapan menggunakan spesifikasi lebih rendah, Triumph tidak mengubah bahagian brek, di mana Tiger 850 Sport masih menggunakan set cakera berkembar 320 mm bersama angkup Brembo Stylema empat piston di hadapan, serta cakera 255 mm dan angkup Brembo satu piston di belakang. Ini adalah tetapan yang sama seperti Tiger 900 dan dilengkapi dengan ABS two-channel.

Kelengkapan lain pada model ini adalah termasuk semua lampu jenis LED, penghadang angin boleh laras secara manual, klac jenis slip & assist, tangki bahan api 20 liter, rim 19 inci di hadapan dan 17 inci di belakang, tinggi tempat duduk antara 810 hingga 830 mm (boleh laras) serta soket pengecas 12V.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required