Triumph Trident 660 dilancarkan di Thailand – harga RM42k, sama seperti Honda CB650R di negara itu

Triumph Trident 660 dilancarkan di Thailand – harga RM42k, sama seperti Honda CB650R di negara itu

Hanya beberapa minggu selepas Triumph Trident 660 diperkenalkan di United Kingdom, kini model naked terbaru itu dilancarkan pula di negara jiran. Ini bukan sesuatu yang pelik kerana Triumph sememangnya mempunyai kilang yang besar di negara itu untuk mengeluarkan model yang mempunyai permintaan tinggi.

Apa yang menarik untuk kita lihat melalui pengenalan model ini di negara jiran adalah harganya, di mana Trident 660 dijual pada harga 309,000 baht atau bersamaan RM41,833 sekiranya ditukarkan secara terus. Kita sudah tahu ini adalah model Triumph yang disasarkan untuk pengguna yang lebih luas, dengan harga yang mampu milik, tapi apabila dibandingkan dengan model pesaing jenama Jepun, Trident mempunyai harga hampir sama.

Honda CB650R contohnya, dijual di Thailand pada harga 309,060 baht (RM41,833) manakala Yamaha XSR700 pula dijual pada harga 339,000 baht (RM45,886). Jika melihat pula kepada harga model Triumph yang sudah dilancarkan di Malaysia, dalam pasaran Thailand pula, Street Triple RS contohnya dijual pada harga 490,000 baht (RM55,361) sementara harganya di Malaysia adalah RM67,900.

Daripada petunjuk ini, kita boleh menjangka mungkin harga Trident tidak akan menjadi RM42k seperti di pasaran Thailand kerana terdapat kos lain yang perlu dikira untuk membawanya ke Malaysia. Tetapi ia juga masih bergantung kepada Triumph Malaysia kerana jika harganya lebih tinggi, ia akan menjadi lebih mahal berbanding CB650R yang dijual di Malaysia sekarang pada harga RM43,499. Adakah mereka mahu menjadikannya lebih mahal daripada CB650R? Bersama kita nantikan pelancarannya yang dijangka berlaku awal tahun hadapan.

Trident 660 dikuasakan oleh enjin tiga silinder DOHC berkapasiti 660 cc dan mampu menghasilkan kuasa 80 hp pada 10,250 rpm dan 64 Nm tork pada 6,250 rpm. Antara kelengkapan lain padanya adalah seperti suspensi Showa, angkup brek Nissin, pendikit ride by wire, dua mod tunggangan serta panel instrumen TFT digital.

GALERI: Triumph Trident 660

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required