Honda City 2020 – tempahan hampir cecah 9,000 unit, 2,400 unit telah diserahkan, varian 1.5L V paling laris

Honda City 2020 – tempahan hampir cecah 9,000 unit,  2,400 unit telah diserahkan, varian 1.5L V paling laris

Baru sahaja dilancarkan lebih sebulan lalu, Honda Malaysia (HM) hari ini mengumumkan bahawa angka tempahan untuk model generasi baharu sedan segmen-B, City 2020 kini sudah pun mencapai hampir 9,000 unit, manakala 2,400 pelanggan sudah pun menerima kereta baharu mereka.

Menurut syarikat berkenaan, varian tertinggi untuk model janaan petrol sepenuhnya iaitu City 1.5L V menjadi varian paling popular, dengan menjadi pilihan 54% pelanggan dari angka keseluruhan yang ditempah tersebut.

Kebanyakkan tempahan pula diterima dari pelanggan bahagian tengah Semenanjung Malaysia iaitu sebanyak 44%, diikuti Utara tanah air sebanyak 22% dan bahagian Selatan dengan 22%. Untuk warna pula, majoriti pelanggan memilih warna Platinum White Pearl, mewakili 28% dari jumlah keseluruhan tempahan.

Menurut pengarah urusan dan CEO Honda Malaysia, Toichi Ishiyama, model generasi kelima Honda City ini diterima baik dalam pasaran berdasarkan tempahan yang naik sehingga 80% dalam bulan pertama selepas pelancaran rasminya. Beliau juga berterima kasih kepada pelanggan Honda di Malaysia kerana sokongan berterusan yang diberikan serta memberikan maklum balas yang positif terhadap model ini.

Honda City 2020 – tempahan hampir cecah 9,000 unit,  2,400 unit telah diserahkan, varian 1.5L V paling laris

Honda City generasi baharu ini ditawarkan dalam empat varian iaitu tiga varian dijana enjin petrol sepenuhnya, manakala varian RS e:HEV yang menjadi City pertama di dunia yang dijana oleh sistem hibrid i-MMD hanya akan masuk kepasaran pada awal tahun hadapan.

Buat masa sekarang, Honda City 2020 dijual pada pasaran Malaysia bermula RM74,191 untuk varian asas S, RM81,664 untuk varian E dan RM86,664 untuk varian V – kesemua harga yang dinyatakan adalah harga atas jalan tidak termasuk insuran, serta dengan pengecualian cukai jualan 2020.

Model generasi terkini ini masih dijana enjin 1.5 liter NA, namun telah dikemaskini dengan kepala silinder DOHC i-VTEC berbanding SOHC sebelum ini, menghasilkan kuasa 121 PS pada takat 6,600 rpm dan tork maksima 145 Nm pada takat 4,300 rpm. Kuasa hanya dihantar ke roda hadapan menerusi kotak gear CVT automatik.

Untuk lebih perincian berkenaan harga, spesifikasi setiap varian serta pelbagai lagi informasi untuk Honda City generasi kelima ini, anda boleh baca laporan-laporan yang telah kami sediakan sebelum ini pada pautan di bawah:

GALERI: Honda City 1.5L V 2020

GALERI: Honda City 1.5L E Modulo 2020

GALERI: Honda City 1.5L RS e:HEV 2020

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required