VIDEO: Toyota GR Supra A90 — harga dari RM590k

Walaupun banyak model-model kenderaan yang maju dan beprestasi tinggi, jarang sebenarnya ada satu kereta yang membuatkan kita terpaut erat secara emosi. Kita mungkin kagun terhadapnya, tetapi belum tentu kita akan menginginkannya.

Untuk saya, setidak-tidaknya dalam jangka waktu tahun 2020 ini, Toyota GR Supra A90 meninggalkan kesan yang agak berlainan. Dan semua itu dibahaskan dalam video ini. Yang ditampilkan ialah model dari tahun 2019, tentunya. Tetapi bagi tahun 2020 ini, ada peningkatan yang telah diberikan kepadanya.

Antaranya, peningkatan berkenaan tertumpu kepada enjin enam-silinder turbocas yang digunakan, dengan kini menghasilkan 285 kW (388 PS) kuasa antara 5,800 dan 6,500 rpm; peningkatan sebanyak 14% dari sebelumnya. Tork maksimum pula kekal pada angka 500 Nm, tetapi dicapai pada julat yang lebih luas antara 1,800 rpm – 5,000 rpm berbanding 1,600 rpm – 4,500 rpm sebelum ini.

Meningkatkan output kuasa ini tidak hanya melalui talaan semula, tetapi turut melibatkan penambahan manifold ekzos dua cabang utama dengan enam port (berbanding hanya dua), bertujuan memperbaiki pengurusan haba enjin.

Rekaan piston baru juga mengurangkan nisbah mampatan enjin daripada 11:1 kepada 10.2:1. Enjin yang dipertingkat dengan julat tork yang lebih tinggi ini mengekalkan keupayaan rev yang tinggi dengan kelancaran optimum. Dengan transmisi automatik lapan-kelajuan ZF sebagai standard, tempoh pecutan 0-100 km/j kini menjadi 4.1 saat, berbanding 4.3 saat sebelum ini.

Cukup setakat ini. Apa yang ingin disampaikan semua sudah disentuh dalam video berkenaan. Silakan menonton.

Toyota GR Supra A90 2019

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required