SYM Jet X 125 diperkenal di Eropah – bentuk dan kelengkapan sama seperti GPX Drone, enjin lebih kecil

SYM Jet X 125 diperkenal di Eropah – bentuk dan kelengkapan sama seperti GPX Drone, enjin lebih kecil

Pengeluar motosikal dari Taiwan, SYM Motor telah melakukan pelancaran atas talian sebuah skuter baru yang dinamakan sebagai Jet X 125. Ini adalah pengganti bagi model Jet 14, yang dikatakan cukup laris di pelbagai negara termasuk Eropah, sementara di Malaysia, Jet 14 pernah dilancarkan pada tahun 2018 dengan harga RM7k.

Jika mengikuti perkembangan kemunculan model baru dalam masa yang terdekat ini, kita akan dapat melihat Jet X ini mempunyai rekaan sama seperti GPX Drone yang dilancarkan di Thailand. Walaupun GPX mendakwa rekaan tersebut adalah idea mereka sendiri, mungkin ini adalah sebahagian daripada kerjasama antara dua syarikat tersebut yang membenarkan penjualan model sama, tetapi di negara yang berlainan, dengan jenama masing-masing.

Satu lagi perbezaan adalah kapasiti enjin kerana GPX Drone menggunakan enjin 150 cc sedangkan Jet X dikuasakan oleh enjin 125 cc. Ia adalah unit satu silinder suntikan bahan api yang mampu menghasilkan kuasa 12.5 hp pada 8,000 rpm dan 11 Nm tork pada 6,000 rpm.

Selain daripada enjin, semua ciri dan kelengkapan Jet X adalah sama seperti GPX Drone, termasuklah sistem kunci pintar bersama penggera, semua lampu jenis LED dengan DRL di hadapan, penghadang angin hadapan jenis smoked, pengecas USB serta panel meter LCD digital penuh.

Rim yang digunakan adalah bersaiz 14 inci, dengan tayar 100/90 di hadapan dan 110/80 di belakang, dan pada kedua-dua roda ini terdapat brek cakera yang masing-masing bersaiz 260 mm dan 220 mm. Fork hadapan menggunakan jenis teleksopik biasa sementara di belakang pula terdapat dua penyerap hentak dengan tiga tahap pelarasan pra beban.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

 

Add a comment

required

required