Suzuki Jimny memang selalu menerima versi penggayaan yang pelbagai sejak pengenalannya. Terutama, untuk menjadi mirip SUV off-road yang lebih besar, seperti Mercedes-Benz G-Class. Banyak versi seperti ini sudah pernah muncul, tapi sejauh mana ia benar-benar dapat menyerupai “abang”nya yang sebenar?

Ini ada satu contoh menarik. Brader-brader di Arab GT telah menyiapkan satu video perbandingan antara Jimny yang diubah suai oleh Fast Car Service Centre (FCSC) di Dubai dengan sebuah G 500 4×4². Bukanlah untuk mempertemukan dalam maksud berlawan, tetapi untuk tengok sejaih mana persamaan dan perbezaan antara kedua-duanya.

Paling ketara adalah perbezaan saiz. Jimny nampak jauh lebih “halus” berbanding G-Class. Namun, pakej gaya dan kemasan yang dihasilkan oleh FCSC memang menampilkan imej “baby G” yang meyakinkan. Ini melibatkan banyak panel asal Jimny seperti bampar, gril dan bonet diubah untuk menyerupai model Mercedes-Benz terbabit. Model Suzuki berkenaan juga menerima ekzos sisi, overfender, pelitup tayar ganti, lencana V8 dan aksesori lampu LED.

Namun, walaupun dari luaran ia nampak meyakinkan sama seperti G-Class, ruang dalamannya sangat berbeza dan tidak mewah seperti “abang”nya. Ini tidaklah menghairankan; begitu juga dengan prestasinya, kerana Jimny hanya menggunakan enjin K15B 1.5 liter NA yang dua kali ganda lebih kecil berbanding unit M176 4.0 liter turbo berkembar V8 pada G 500 4×4² (janaan juga 100 hp berbanding 416 hp).