Volkswagen Golf R, GTI Clubsport Mk8 2021 dilancar secara rasmi di UK — harga bermula dari RM203k

Volkswagen Golf R, GTI Clubsport Mk8 2021 dilancar secara rasmi di UK — harga bermula dari RM203k

Baru saja mula ditunjukkan, kini Volkswagen Golf GTI Clubsport dan Golf R Mk8 telah diperkenalkan secara rasmi untuk pasaran UK. Dua model ini menyertai barisan model GTI, GTD dan GTE sedia ada untuk pasaran sana.

Merupakan kenderaan pacuan roda depan, GTI Clubsport dikuasakan oleh enjin EA888 evo4 2.0 liter TSI yang ditala untuk menghasilkan 300 PS dan 400 Nm tork. Diganding bersama kotak gear DSG tujuh-kelajuan (Direct Shift), ia memecut dari 0-100 km/j dalam masa 5.6 saat, menjadikannya Golf GTI paling pantas pernah dihasilkan setakat ini.

Komponen unik untuk model ini termasuk spoiler belakang besar dalam dua bahagian untuk mengurangkan terangkat pada gandar belakang, bampar depan khusus dengan bahagian splitter untuk memberikan downforce yang lebih baik, muncung ekzos bujur dan diffuser diperkemas. Kerusi ArtVelours, kokpit digital dan sistem tunjuk arah Discover Media juga khas untuk versi ini.

Volkswagen Golf R, GTI Clubsport Mk8 2021 dilancar secara rasmi di UK — harga bermula dari RM203k

Lain-lain kelengkapannya termasuk Vehicle Dynamics Manager, kunci differential gandar depan elektromekanikal, kunci differential elektronik XDS dan Kawalan Casis Dinamik pilihan. Golf GTI Clubsport Mk8 dijual bermula £37,215 (RM203k).

Bagi Golf R Mk8 pula, ia merupakan Golf paling berkuasa yang pernah dihasilkan. Menggunakan enjin EA888 2.0 liter yang menghasilkan 320 PS dan 420 Nm. Kotak gear DSG tujuh-kelajuan menghantar kuasa ke semua roda (4Motion), memberikan pecutan 0-100 km/j dalam masa 4.7 saat. Laju maksimum ialah 250 km/j, tetapi dengan pakej R-Performance pilihan (£2,000 atau RM11k), ini boleh naik ke 270 km/j.

Volkswagen Golf R, GTI Clubsport Mk8 2021 dilancar secara rasmi di UK — harga bermula dari RM203k

Pakej berkenaan melibatkan tambahan rim aloi Estoril 19-inci, spoiler belakang prestasi serta dua mode pemanduan baru – Drift dan Special. Yang kedua itu merupakan lanjutan kepada mod Race, yang mengerah prestasi lebih tinggi dengan kesan bunyi yang lebih ketara. Kawalan Casis Dinamik ditawarkan sebagai pilihan.

Sebagai ciri standardnya, Golf R Mk8 menggunakan rim 18-inci Jerez, kaliper brek biru, kit badan R penuh, spoiler kecil dengan empat mungcung ekzos, perumah cermin sisi krom kesat dan stereng R dengan pemanas. Aksesori lain yang turut ditawarkan antaranya ialah ekzos titanium Akrapovic, bumbung panoramik dan sistem audio Harmon Kardon. Harga bermula dari £39,270 (RM214k).

Dua model ini dah tentu jadikan Golf lebih menarik, kan?

Volkswagen Golf GTI Clubsport

Volkswagen Golf R Mk8

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required