Mitsubishi Xpander – lebih 4k tempahan, 500 unit telah dihantar hujung Nov, produksi ditingkatkan pada Dis

Mitsubishi Xpander – lebih 4k tempahan, 500 unit telah dihantar hujung Nov, produksi ditingkatkan pada Dis

Timbalan Presiden Mitsubishi Motors Malaysia (MMM), Hoffen Teh, telah memaklumkan sehingga kini model Xpander 2020 telah pun mencapai lebih 4,000 tempahan, dan sebanyak 500 unit telah dihantar kepada para pelanggan sehingga hujung November.

Tempahan yang mula dibuka sejak 22 Oktober lalu, ketika Xpander dipertontonkan buat pertama kalinya kepada pihak media. Unit pertama bagi model pemasangan tempatan (CKD) telah dikeluarkan di Hicom Automotive Manufacturers di Pekan, Pahang, pada 28 Oktober lalu, dengan harga diumumkan pada 5 November lalu iaitu RM91,369 (harga atas jalan tanpa insurans, dengan pengecualian cukai jualan 2020). Pada ketika itu, tempahannya dikatakan telah mencapai lebih 2,000 unit.

Xpander dijana oleh enjin petrol NA 1.5 liter MIVEC, menghasilkan 105 PS pada takat 6,000 rpm dan tork maksima 141 Nm pada takat 4,000 rpm. Unit 4A91 MIVEC itu menyalurkan pacuannya ke roda hadapan menerusi kotak gear automatik empat-kelajuan.

Mitsubishi Xpander – lebih 4k tempahan, 500 unit telah dihantar hujung Nov, produksi ditingkatkan pada Dis

Hanya satu varian sahaja yang ditawarkan, dengan beberapa ciri yang didatangkan tidak terdapat pada model untuk pasaran ASEAN yang lain. Berbanding model asal yang diperkenalkan pada tahun 2017, Xpander 2020 ini menerima gril hadapan baharu manakala lampu hadapan utama yang diletakkan pada bampar menerima unit reflektor bi-LED menggantikan lampu halogen sebelumnya.

Malahan ia juga menampilkan imej Dynamic Shield iaitu olahan terkini Mitsubishi yang menampilkan lampu nyalaan siang LED tirus yang diletakkan pada posisi atas, yang lazimnya diletakkan lampu utama. Lampu belakang turut menggunakan teknologi LED dan penampilan luaran Xpander ini dilengkapkan dengan rim aloi 16-inci dua-tona.

Di dalamnya, ia menampilkan warna hitam dengan tempat duduk quilted balutan kulit, unit utama skrin sesentuh 9.0-inci dengan ketersambungan Apple CarPlay dan Android Auto, sistem kamera 360-darjah dan dashcam yang merupakan ciri unik untuk pasaran Malaysia. Selain itu, ia turut didatangkan dengan kemasukan tanpa kunci dengan butang penghidup enjin, paparan pelbagai-info 4.2 inci, enam pembesar suara dan empat corong udara di belakang yang dipasang di bahagian bumbung.

Mitsubishi Xpander – lebih 4k tempahan, 500 unit telah dihantar hujung Nov, produksi ditingkatkan pada Dis

Untuk pengetahuan anda, Xpander adalah MPV segmen-B dengan rupa seakan SUV sama seperti Honda BR-V. Namun jika diteliti pada dimensi, Xpander dilihat mempunyai sedikit kelebihan dari segi saiz dengan ukuran 1,730 mm tinggi, 4,475 mm panjang, 1,750 mm lebar bersama jarak roda 2,775mm – atau 18mm lebih panjang, 15 mm lebih lebar, 23 mm lebih tinggi dan jarak roda 113 mm lebih jauh dari BR-V.

Untuk keselamatan pula, Xpander diberikan dengan dua beg-udara, sistem brek ABS dengan EBD dan BA, kawalan kestabilan elektronik, bantuan mula mendaki dan juga cagak tempat duduk keselamatan kanak-kanak di baris kedua. Empat warna badan ditawarkan untuk Mitsubishi Xpander 2020 di Malaysia iaitu Red Metallic, Quartz White Pearl, Graphite Grey Metallic dan Jet Black Mica.

GALERI:Mitsubishi Xpander 2020 di Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required