Mitsubishi Xpander – unit pertama keluar dari kilang di Pekan, produksi CKD kini bermula secara rasmi

Mitsubishi Motors Malaysia (MMM) hari ini mengumumkan bahawa produksi untuk SUV-MPV tujuh-tempat duduk Mitsubishi Xpander secara rasmi telah bermula di Pekan, Pahang, dengan unit-unit awalan telah pun keluar dari barisan produksi fasiliti berkenaan. Ini menjadikan Malaysia merupakan negara ketiga yang menghasilkan Xpander selepas Indonesia dan Vietnam.

Xpander dipasang secara tempatan di Bandar Diraja tersebut oleh Hicom Automotive Manufacturers Sdn Bhd, dan barisan produksi pada fasiliti itu direka bagi membolehkan ia menghasilkan sebanyak 6,000 unit Xpander setahun.

Menurut MMM, mereka telah membuat pelaburan untuk menyediakan Body Shop, jig untuk mengecat dan juga barisan ujian pada kilang berkenaan. Xpander turut melalui proses Pre-Treatment dan Pemendapan Elektro dengan dipusingkan 360 darjah dalam tangki ED-Coat pada fasiliti mengecat yang didakwa oleh MMM sebagai antara yang paling canggih di ASEAN tersebut.

Mitsubishi Xpander – unit pertama keluar dari kilang di Pekan, produksi CKD kini bermula secara rasmi

Lapisan cat primer pada badan Xpander berkenaan dicat menggunakan robot dan kemudian dikeringkan dengan proses pemanasan dalam oven. Selepas itu badan Xpander sekali lagi akan dicat berberapa lapisan menggunakan proses yang sama sehingga siap sepenuhnya.

MMM turut menyatakan bahawa pegawai audit dari Mitsubishi Motors Corporation (MMC) turut diletakkan pada kilang pemasangan ini bagi memastikan standard dan kadar konsisten kualiti Xpander yang dipasang tersebut adalah sama dengan produksi produk Mitsubishi Motors yang lain di seluruh dunia.

“Xapnder merupakan model yang penting untuk MMM dan kami yakin bahawa ia akan menjadi kegemaran di kalangan rakyat Malaysia. Langkah untuk melokalisasikan Xpander adalah bagi memenuhi permintaan pelanggan kami di Malaysia. Kami mahu menawarkan model dengan harga lebih kompetitif bersama spesifikasi lebih baik bagi memberikan lebih kemudahan dan keselesaan kepada pelanggan,” kata CEO MMM, Tomoyuki Shinnishi.

Mitsubishi Xpander – unit pertama keluar dari kilang di Pekan, produksi CKD kini bermula secara rasmi

“Kami mahu mengesahkan kepada semua pelanggan bahawa setiap unit Xpander melalui ujian kawalan kualiti yang ekstensif, sebelum ia di hantar keluar. Setiap inci diperiksa oleh mata manusia dan juga teknologi canggih,” tambahnya lagi.

Sejak dilancarkan di Indonesia pada 2017, Xpander termasuk varian lebih lasak Xpander Cross telah dijual sekitar 270,000 unit sehingga September 2020. MPV ini telah didedahkan kepada media Malaysia minggu lalu, dan ia disasarkan akan dilancarkan secara rasmi pada bulan November 2020.

Model pasaran Malaysia ini masih dijana oleh enjin 1.5 liter MIVEC berkuasa 105 PS pada 6,000 rpm dan 141 Nm tork pada 4,000 rpm, dengan gandingan transmisi automatik empat-kelajuan, tanpa pilihan kotak gear manual. MMM turut membekalkan Xpander pasaran Malaysia ini dengan tempat duduk balutan kulit quilted, skrin sesentuh 9.0-inci dengan sokongan Apple Carplay dan Android Auto, kamera pemantau sekeliling dan juga dashcam.

Untuk spesifikasi lebih lengkap, anda boleh baca artikel yang kami sediakan pada PAUTAN INI.

GALERI: Mitsubishi Xpander 2020 pasaran Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required