Toyota Yaris facelift dilancarkan secara rasmi di M’sia – harga dari RM71k, Safety Sense untuk 1.5G dan 1.5E

Toyota Yaris facelift dilancarkan secara rasmi di M’sia – harga dari RM71k, Safety Sense untuk 1.5G dan 1.5E

Setelah membuka tempahannya lebih awal bulan lalu, kini Yaris facelift dilancarkan secara rasmi untuk pasaran Malaysia. UMW Toyota Motor Sdn Bhd menawarkan hatchback ini dalam tiga varian iaitu 1.5J paling rendah, diikuti 1.5E dan 1.5G sebagai yang paling tinggi, dengan harga masing-masing RM70,940, RM80,380 dan RM84,808 tidak termasuk insurans. Ini adalah harga dengan pengecualian cukai sehingga hujung tahun ini.

Pada aspek penampilan, Yaris facelift ini mendapat peningkatan sama seperti model yang dilancarkan di pasaran Thailand Ogos lalu, dan ia boleh dilihat melalui lampu hadapan LED “triple bezel” serta rekaan bampar, gril dan juga aerokit yang baru. Semua varian mendapat lampu hadapan, lampu DRL serta lampu kabus LED sementara untuk lampu belakang, hanya dua varian teratas menggunakan jenis LED.

Peningkatan penting lain pada Yaris facelift ini adalah sistem keselamatan, di mana untuk varian 1.5G dan 1.5E, ia sekarang dilengkapi dengan pakej Toyota Safety Sense, yang termasuk Pre-Collision System (PCS), Lane Departure Alert (PDA), Blind Spot Monitor (BSM) dengan Rear Cross Traffic Alert (RCTA), Panoramic View Monitor (PVM) serta Front Digital Video Recorder (DVR).

Toyota Yaris facelift dilancarkan secara rasmi di M’sia – harga dari RM71k, Safety Sense untuk 1.5G dan 1.5E

Sistem keselamatan lain adalah sama untuk semua varian iaitu tujuh beg udara, ABS, EBD, BA, Vehicle Stability Control (VSC) dan Traction Control (TRC). Sistem telematik VTS pula diberikan terus hanya kepada dua varian tertinggi sementara untuk varian 1.5J ia disediakan sebagai pilihan tambahan.

Pada bahagian dalam, Yaris 1.5G dan 1.5E juga dipertingkat dengan sistem Display Audio bersama skrin sesentuh tujuh inci dan boleh disambung dengan Apple CarPlay, Android Auto, USB dan juga Bluetooth. Varian 1.5J tidak mendapat sistem infotainmen ini sementara untuk pembesar suara pula varian 1.5G mendapat enam unit manakala 1.5G dan 1.5J cuma ada empat.

Kesemua varian Yaris facelift menggunakan tempat duduk yang dibalut dengan fabrik, sistem masuk tanpa kunci serta butang pemula enjin. Varian 1.5G dan 1.5E juga mendapat mendapat panel instrumen Optitron dengan paparan MID 4.2 inci serta butang kawalan pada stereng, dan ia ditambah lagi dengan stereng balutan kulit serta pendingin hawa automatik untuk varian 1.5G.

Penggerak Yaris facelift masih lagi sama seperti model sebelum ini, iaitu unit empat silinder DOHC Dual VVT-i 1,496 cc bersama padanan transmisi CVT Sport Sequential Shiftmatic tujuh kelajuan, mampu menghasilkan kuasa 107 PS pada 6,000 rpm dan 140 Nm tork pada 4,200 rpm.

Kembali kepada bahagian penampilan, varian 1.5G dan 1.5E menggunakan rim 16 inci sementara 1.5J menggunakan rim 15 inci, dan ia boleh dijadikan lebih lengkap dengan kit aero yang ditawarkan sebagai pilihan tambahan untuk semua varian. Yaris facelift datang dengan jaminan lima tahun tanpa had batuan dan diberikan tiga pilihan warna iaitu Red Mica Metallic, Platinum White Pear dan Silver Metallic.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required