Kerajaan tolak cadangan oleh MAA, tiada lanjutan tempoh pengecualian SST selepas 31 Disember ini

Kerajaan tolak cadangan oleh MAA, tiada lanjutan tempoh pengecualian SST selepas 31 Disember ini

Kerajaan menegaskan bahawa tidak akan ada lanjutan tempoh pengecualian cukai SST bagi kenderaan selepas tarikh asal yang berakhir 31 Disember ini tamat. Pengecualian cukai SST bagi kenderaan CKD dan 50% bagi kenderaan CBU sebelum ini diumumkan di bawah rancangan rangsangan ekonomi Penjana yang bermula sejak 15 Jun lalu.

Perkara ini didedahkan dalam satu dokumen oleh Kementerian Kewangan sebagai maklum balas kepada permintaan yang diajukan oleh Persatuan Automotif Malaysia (MAA) yang mencadangkan lanjutan tempoh itu sehingga 30 Jun 2021. Persatuan itu telah menulis kepada kementerian berkenaan sebanyak dua kali, pada 16 Oktober dan 7 Disember, untuk meminta lanjutan pengecualian SST tersebut.

Dalam jawapan balasnya pada 23 Disember 2020, kementerian memaklumkan walaupun menterinya memberikan pertimbangan terhadap perkara itu, keputusan yang diambil adalah untuk tidak melanjutkan tempoh pengecualian SST untuk enam bulan lagi, mengesahkan apa yang Presiden MAA, Datuk Aishah Ahamad katakan sebelum itu. “Berkaitan pengecualian SST, MAA telah menerima surat penolakan hal itu bagi tempoh selepas 31 Disember 2020,” ujarnya kepada paultan.org.

Dengan ini, cukai jualan bagi semua kenderaan baru yang dijual di sini akan kembali kepada harga dengan SST selepas 1 Januari nanti. Bagaimanapun, pembeli kenderaan penumpang masih boleh menikmati semua itu asalkan invois pembelian dikeluarkan sebelum 31 Disember, dengan pendaftaran perlulah diselesaikan sebelum 31 Januari 2021.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required