Petronas bawa trak pam minyak bergerak ROVR ke kawasan banjir di Kuala Lipis dengan 3,000L bahan api

Petronas bawa trak pam minyak bergerak ROVR ke kawasan banjir di Kuala Lipis dengan 3,000L bahan api

Seperti yang diketahui, hujan lebat di berberapa bahagian semenanjung Malaysia telahpun menyebabkan banjir besar, serta menyebabkan jalan-jalan utama di tutup sekaligus memutuskan bekalan sumber. Ia turut menjejaskan operasi stesen minyak, menyebabkan ramai yang tidak dapat mengisi semula bahan api untuk kenderaan masing-masing.

Bagi mengurangkan impak masalah ini, Petronas mengambil langkah proaktif bersama Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) telah menghantar trak pam minyak bergerak ROVR ke Kuala Lipis, Pahang bagi memberikan bekalan bahan api kepada pasukan penyelamat dan juga penduduk setempat.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Seri Alexander Nanta Linggi turut hadir ke pengkalan trak ROVR di Kuala Lipis berkenaan semalam untuk meninjau operasi agihan bekalan sebanyak 3,000 liter bahan api tersebut.

“Inisiatif ini merupakan bukti komitmen kami bagi membangunkan solusi inovatif yang bukan sahaja menyediakan perkhidmatan pada pasaran, malah turut terbukti penting ketika situasi seperti sekarang ini. Kami harap dapat memberikan lebih banyak bantuan kepada barisan hadapan bagi menerima bekalan bahan api yang diperlukan dalam operasi menyelamat tanpa sebarang ganguan,” jelas Petronas dalam satu kenyataan yang dikeluarkan.

Trak ROVR Petronas ini diperkenalkan pada lewat 2018 untuk memberikan perkhidmatan terhadap pelanggan komersilnya. Ia kemudiannya diperluaskan pada pelanggan awam pada pertengahan 2019. Ketika hari biasa, trak ROVR ini akan beroperasi di kawasan trafik tinggi tanpa stesen minyak di kawasan berdekatan. Ia menyediakan khidmat pengisian bahan api seperti stesen konvensional termasuk memberikan mata ganjaran kepada pemegang kad Mesra Petronas.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required