Pasaran United Kingdom (UK) bakal menerima kehadiran Toyota GR Supra dengan padanan enjin 2.0 liter empat-silider. Ini menandakan impak terhadap pelaksanaan Brexit yang mendorong Toyota yang terpaksa mengalah dan menawarkan kereta sport ‘entry-level’ atau pun model asas untuk pembeli di sana.

Supra dengan enjin empat-silinder ini sebenarnya hampir sama dengan model enam-silinder sebaris. Ia mampu menghamburkan kuasa hingga 254 hp dari 5,000 hingga 6,000 rpm dan torn 400 Nm antara 1,500 hingga 4,500 rpm, membolehkannya dipecut dari titik sifar ke 100 km/j dalam 5.2 saat (mengikut perbandingan, model 3.0 liter boleh melakukannya dalam 4.1 saat). Manakala kelajuan maksimumnya dihadkan hingga 250 km/j.

Enjin ini juga dipadankan dengan kotak gear automatik lapan-kelajuan ZF dan dengan angka bahan api kombinasi penilaian-WLTP adalah sekitar 7.3 liter per 100 km, dengan pelepasan karbon dioksida sekitar 167 gram per kilometer. Tidak seperti Amerika Syarikat, model asas Supra di UK ini akan terus ditawarkan dengan active locking rear differential dan adaptive dampers, tetapi ia adalah lebih ringan sebanyak 100 kg berbanding model 3.0 liter.

Toyota berkata pengurangan berat masih mampu memberikan pemanduan yang menyeronokkan biar pun kuasanya juga berkurangan. Enjin yang lebih kecil ini didakwa menjadikannya lebih mudah untuk mencapai keseimbangan berat 50:50 dan mengurangkan inertia. Seterusnya, ia meningkatkan respons dan pengendalian yang lebih lincah serta meningkatkan keyakinan pemandunya.

Selain itu, model 2.0 liter turut menerima brek yang sama seperti varian 3.0 liter, bukannya seperti brek bagi pasaran USA yang dikecilkan. Cakera brek tersebut berukuran 348 mm untuk hadapan dan 345 mm di belakang, diapit dengan empat-omboh di hadapan dan kaliper omboh-tunggal di belakang.

Malahan Active Yaw Assist turut menciptakan pergerakan tambahan dengan menggunakan daya brek bebas – seperti sistem vektor tork aktif yang dibangunkan oleh pembuat kereta lain – untuk meningkatkan ketangkasan.

Ciri standard yang turut diberikan termasuklah roda aloi dua-tona 18-inci, skrin sesentuh infotainmen yang lebih kecil bersaiz 8.8-inci, Alcantara upholstery dan sistem bunyi 100-wat dengan empat-pembesar suara. Selain itu, ia turut didatangkan dengan Toyota Safety Sense+ untuk bantuan pemanduan yang merangkumi brek kecemasan sendiri dengan pengesan pejalan kaki dan pengayuh basikal, bantuan kekal lorong, pengesan isyarat trafik dan lampu tinggi automatik.

GR Supra 2.0 turut ditawarkan dengan varian Fuji Speedway Edition, terhad dengan 45 unit untuk UK. Ia ditambah dengan warna badan putih metalik, perumah cermin sisi rona merah dan juga roda aloi 19-inci yang sama seperti model 3.0 liter dengan kemasan matte black.

Di dalamnya, ia ditampilkan dengan kemasan gentian karbon dan kombinasi upholstery ALcantara hitam dan kulit merah. Harga yang ditawarkan adalah £45,995 (RM252,100), atau £47,395 (RM259,700) bagi varian Fuji Speedway Edition.