Toyota, Honda, Nissan, Ford & FCA terkesan masalah kekurangan cip semikonduktor; produksi kini terjejas

Toyota, Honda, Nissan, Ford & FCA terkesan masalah kekurangan cip semikonduktor; produksi kini terjejas

Nampaknya pandemik Covid-19 menyebabkan satu lagi masalah yang tidak terjangka dalam industri automotif – disebabkan semakin ramai yang terpaksa bekerja dari rumah, permintaan terhadap komputer riba meningkat, begitu juga dengan komputer peribadi dan konsol permainan video, secara tidak langsung menyebabkan bekalan cip semikonduktor untuk penghasilan sistem elektronik kenderaan terjejas!

Disember lalu, Volkswagen adalah pengeluar automotif pertama yang terjejas berkenaan masalah ini apabila produksi dikilangnya terganggu akibat kekurangan bekalan cip semikonduktor. Dan sekarang, lebih banyak syarikat automotif yang berhadapan masalah yang sama.

Toyota, Nissan, Ford dan Fiat Chrysler Automobiles (FCA) menyatakan minggu lalu bahawa mereka akan menghentikan sebahagian produksi kenderaan pada Januari ini berikutan kekurangan bekalan cip semikonduktor, lapor Reuters. Honda turut menyatakan bahawa mereka telah mula nampak impak daripada kekurangan bekalan komponen tersebut, dan bakal mengurangkan produksi Honda Fit (Jazz) untuk pasaran domestik di kilang Suzuka kira-kira 4,000 unit bulan ini, menurut Nikkei.

Toyota pula menyatakan bahawa produksi trak pikap Tundra di kilang San Antonio, Texas juga akan dikurangkan tetapi jumlah sebenar tidak dinyatakan. Manakala untuk Nissan, produksi Nissan Note di kilang Oppama, Jepun sedang dirancang untuk dikurangkan. Laporan awal oleh Nikkei turut melaporkan bahawa jumlah pengeluaran Note akan dikurangkan kira-kira 5,000 unit pada bulan ini berbanding 15,000 unit yang dirancang.

Toyota, Honda, Nissan, Ford & FCA terkesan masalah kekurangan cip semikonduktor; produksi kini terjejas

Di Amerika Utara, Ford menyatakan bahawa produksi di kilang Louisville, Kentucky akan dihentikan sementara. Kilang berkenaan yang menghasilkan SUV seperti Ford Escape dan Lincoln Corsair dicutikan selama seminggu, menggantikan cuti yang sepatutnya diberikan pada tempoh kemudian pada tahun ini.

Manakala untuk FCA, produksi semula Jeep Compass yang sepatutnya bermula di kilang Toluca, Mexico minggu hadapan akan dianjak lebih lambat. Produksi model Chrysler 300, Dodge Charger dan Challenger di kilang Brampton, Ontario juga terpaksa dihentikan sehingga akhir bulan ini.

Pembekal-pembekal utama cip untuk pengeluar automotif seperti NXP Semiconductor menyatakan bahawa mereka tidak menyangka bahawa produksi industri automotif akan pulih semula begitu cepat selepas terjejas akibat pandemik Covid-19, menyebabkan mereka sukar untuk membekalkan semula cip-cip berkenaan mengikut keperluan.

Toyota, Honda, Nissan, Ford & FCA terkesan masalah kekurangan cip semikonduktor; produksi kini terjejas

Production line of the new factory.

Disember lalu, syarikat berkenaan turut menyatakan dalam surat kepada pelanggannya bahawa mereka terpaksa menaikkan harga untuk semua produk kerana berhadapan kos material “yang naik mendadak” dan juga bekalan cip “sangat kurang”.

Bulan lalu Volkswagen menyatakan bahawa bekalan semikonduktor yang terjejas memaksa mereka untuk mengatur semula produksi di fasiliti yang terletak di China, Amerika Utara dan Jerman. Pembekal komponen automotif Jerman iaitu Bosch dan Continental pula memberikan amaran berkenaan kekurangan bekalan semikonduktor ini dan berkata produksinya sedang ditingkatkan, dan untuk menaikkan bekalan akan mengambil masa.

Setakat ini General Motors dan BMW menyatakan mereka masih belum terjejas dengan masalah kekurangan cip semikonduktor ini, tetapi akan memantau sitausi berkenaan dengan lebih rapat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required