PKP 2.0: Bas, tren boleh beroperasi seperti biasa, kapasiti penuh – 2 penumpang untuk teksi, e-hailing

PKP 2.0: Bas, tren boleh beroperasi seperti biasa, kapasiti penuh – 2 penumpang untuk teksi, e-hailing

Susulan Perintah Kawalan Pergerakan kali kedua (PKP 2.0) yang sedang berlangsung selama dua minggu sehingga 26 Jan 2021, kerajaan telah mengemaskini prosedur operasi standard (SOP) bagi pengangkutan awam di seluruh negara, dengan sedikit perubahan kecil berbanding PKP yang terdahulu.

Semua perkhidmatan bas dan tren dibenarkan untuk beroperasi seperti biasa dengan kapasiti penuh bagi penumpang, kecuali Sabah. Untuk bas, ini termasuklah bus pengangkutan awam (bas ekspres, bas berhenti-henti dan bas mini), dan juga bas sewaan serta bas kilang dan pelancong (yang telah menerima kebenaran beroperasi dengan kapasiti penuh penumpang sejak Jun lalu).

Walau bagaimana pun, bagi Sabah, bas sekolah dan pengangkutan awam hanya dibenarkan beroperasi dengan kapasiti 50%, dan jarak perjalanan antara daerah juga dihadkan.

Bagi perkhidmatan rel pula, untuk KTM (ETS, antara-bandar dan Komuter) dan Prasarana/Rapid Rail (MRT, LRT dan Monorel), termasuk juga KLIA ERL, ia juga boleh beroperasi seperti biasa. dengan waktu operasi bagi perkhidmatan rel bermula jam 5 pagi hingga 12 tengah malam, walau bagaimana pun untuk membawa penumpang pula dari jam 6 pagi hingga 11 malam.

Terdahulu, Prasarana mengumumkan semua perkhidmatan Rapid KL bagi bas dan rel akan terus beroperasi seperti biasa sepanjang tempoh PKP 2.0 dan ia juga akan mengikut kekerapan yang dikemaskinikan pada 29 Disember tahun lalu.

Sementara itu, bagi perkhidmatan teksi dan e-hailing pula hanya dibenarkan membawa penumpang maksimum dua orang sahaja dan boleh mengambil penumpang dari jam 6 pagi hingga 12 tengah malam, sama seperti ketika pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) di Selangor, KL dan Putrajaya pada Oktober lalu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required