Yokohama lancarkan siri rim ikonik Oni2 dan RG-4

Yokohama lancarkan siri rim ikonik Oni2 dan RG-4

Pengeluar tayar dan set roda dari Jepun, Yokohama telah melancarkan dua rim ikonik mereka dalam versi generasi baharu iaitu Advan Racing Oni2 dan juga Advan Racing RG-4. Kedua-dua rim berkenaan sepatutnya didedahkan pada Tokyo Auto Salon 2021 hujung minggu lalu, tetapi disebabkan acara tersebut dibatalkan kerana pandemik Covid-19, ia hanya dilancarkan secara maya.

Bagi peminat rim, Advan Oni sememangnya dikenali dengan rekaan tiga jejari yang ikonik, bermula dari versi Advan A3A pada era 80’an yang sinonim dengan Toyota Corolla AE86. Advan Oni yang asal pula popular digunakan untuk kereta-kereta pacuan roda belakang era 90’an seperti Nissan Silvia S14 dan 180SX.

Walau bagaimanapun, Advan Oni2 ini dihasilkan oleh Yokohama untuk model-model kompak dan Kei-Car, dan bukan untuk kereta-kereta sport terkini. Jadi ia hanya dihasilkan dalam diameter 14 dan 15-inci, dengan lebar dari 5jj hingga 8jj bersama offset bermula +45, dan hanya menampilkan lubang dengan PCD 100×4.

Namun Oni2 ini masih dihasilkan dalam dua versi iaitu standard dan GTR. Model standard tampil dengan spesifikasi yang lebih sesuai untuk kegunaan kebanyakkan kereta, manakala versi GTR dihasilkan dengan ‘bibir’ yang lebih tebal dan offset lebih ‘mangkuk’ dengan lebar 7jj untuk rim 14-inci, serta 8jj untuk rim 15-inci.

Ciri-ciri utama lain dari Advan Oni terus dibawa ke Oni2 ini seperti lubang nat berbentuk empat segi, dan juga logo pada permukaan concave pada yang dihasilkan dengan proses pemesinan tiga-dimensi. Manakala skrip pada bibir Oni2 pula dihasilkan dengan proses cetakan pemindahan haba.

Kesemua versi Advan Oni2 dihasilkan dengan bibir yang digilap berkilat, namun jejarinya boleh dipilih dalam empat kemasan berbeza iaitu Racing Candy Red, Champagne Gold, Black Gun Metallic dan juga Diamond Cut.

Yokohama lancarkan siri rim ikonik Oni2 dan RG-4

Beralih kepada RG-4, tahukah anda “RG” tersebut bermaksud ‘Racing & Gymkhana’? Versi generasi ke-empat untuk Advan RG ini masih lagi dihasilkan untuk kegunaan sama, dengan bentuk enam-jejari yang sama, tetapi diberikan berberapa peningkatan serta rupa yang lebih agresif, terutamanya jejari yang direka lebih lebar dari Advan RG III.

Tiga versi dihasilkan untuk Advan RG-4 ini iaitu standard, GTR, dan Super GTR, di mana ketiga-tiganya berbeza dari segi rekaan concave. Skrip “ADVAN Racing” dihasilkan timbul tiga-dimensi dari bibir sebelah dalam rim berkenan. Yokohama turut mengumumkan bahawa buat permulaan Advan RG-4 ini hanya dibuat dengan diameter 18-inci sahaja.

Empat warna berbeza boleh dipilih pada Yokohama Advan RG-4 ini. Untuk warna Hyper Black dan Racing White, ia akan tampil dengan bibir yang diberi kemasan diamond-cut. Manakala untuk warna Copper Bronze dan Semi-gloss Black, kedua-duanya tampil hanya dalam kemasan tona tunggal.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required