Lotus perkenalkan kereta sport baru pertengahan 2021

Lotus perkenalkan kereta sport baru pertengahan 2021

Menurut laporan Automotive News Europe, Lotus bakal memperkenalkan model kereta sport baharu pada musim panas ini (pertengahan 2021), yang diharapkan mampu memperluaskan lagi jenama ini ke peringkat global. Dalam temubual bersama penerbitan terbabit, CEO Lotus Phil Popham berkata model akan datang ini bakal memberikan pertumbuhan yang lebih besar kepada syarikat. Tahun lalu, Lotus telah menghantar sejumlah 1,378 unit kereta kepada para pelanggan, iaitu meningkat sebanyak 4.4% berbanding 2019.

Model yang tidak diketahui lagi namanya dikatakan bakal dijanakan oleh enjin pembakaran dalaman, selain tidak diketahui adakah ia bakal ditampilkan dalam bentuk elektrifikasi. Produksinya dikatakan bakal dilakukan di fasiliti Hethel milik Lotus yang telah dinaiktaraf dengan beberapa versi yang akan ditawarkan, berharga dari 55,000 British pounds (RM305,038) hingga 105,000 pounds (RM582,346).

Dengan harga tersebut, kereta sport baharu ini mungkin boleh menggantikan barisan model Lotus yang telah lama, termasuk Elise dan Exige, di mana kedua-duanya telah pun berusia lebih dua dekad, begitu juga dengan Evora yang bakal mencecah 12 tahun. Sebelum ini, Popham menggambarkan masa hadapan Lotus dengan menawarkan model permulaan dengan ruang dalaman yang sesuai untuk kegunaan harian.

Lotus perkenalkan kereta sport baru pertengahan 2021

Seperti yang disebut, model baharu ini bakal memperluaskan lagi rangkaian jenama ini di lebih banyak pasaran, termasuk Amerika Syarikat, di mana hanya Evora sahaja yang merupakan satu-satunya model Lotus yang ditawarkan di sana buat masa ini. Amerika Syarikat merupakan pasaran kedua terbesar selepas Jerman, dengan United Kingdom di tempat ke-empat dan Jepun pula ke-lima.

“Kereta ini akan mempunyai penetapan harga yang lebih luas, dan ia juga memberikan peluang kepada kami untuk lebih berkembang di pasaran USA. Dan untuk berjaya di pasaran kereta sport di sana, kami perlu membangunkan model masa akan datang untuk pasaran global,” ujar Popham.

Lotus diambil alih oleh Zhejiang Geely Holding (ZGH) Group pada 2017, yang turut memfokuskan pengeluaran model elektrik sepenuhnya, dengan Evija sebagai salah satu contoh terbaik. Malah ia juga bakal mengeluarkan SUV (dikenali sebagai Lambda), yang akan dikeluarkan di kilang baharu di Wuhan, China. Baru-baru ini, Lotus telah sah menjalinkan kerjasama dengan Alpine untuk membangunkan kereta sport pacuan elektrik sepenuhnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required