Touch ‘n Go batalkan surcaj letak kereta menjelang Q1 tahun ini — isian semula kad dari eWallet hujung 2021

Touch ‘n Go batalkan surcaj letak kereta menjelang Q1 tahun ini — isian semula kad dari eWallet hujung 2021

CEO Kumpulan Touch ‘n Go, Effendy Shahul Hamid, dalam satu wawancara bersama The Star telah mengesahkan bahawa akan ada dua perubahan besar yang akan dilakukan tahun ini, yang memberikan kelebihan kepada pengguna.

Pertama, bayaran surcaj ke atas kadar letak kenderaan yang dikenakan jika menggunakan kad Touch ‘n Go akan dimansuhkan pada suku pertama tahun ini. Syarikat itu sebelum ini juga pernah memaklumkan pihaknya akan menamatkan surcaj berkenaan secara berperingkat, dan ini selari dengan janji tersebut.

“Dengan senang hati saya memaklumkan menjelang suku pertama tahun ini, kami akan memansuhkan surcaj letak kenderaan itu. Ia memerlukan inovasi dan sedikit pengorbanan daripada pihak kami, tetapi saya rasakan itu perkara yang betul untuk dilakukan. Kami berhasil meyakinkan rakan operator parkir untuk memansuhkan surcaj berkenaan mengikut masa seperti yang dinyatakan,” ujar Effendy.

Satu lagi perubahan besar ialah menjelang penghujung 2021 ialah penjualan kad TnG yang boleh diisi semula terus dari telefon melului aplikasi TnG eWallet. Ini akan memudahkan lagi pengguna kerana tidak perlu laku ke mana-mana untuk membuat isian semula kad terbabit.

Touch ‘n Go batalkan surcaj letak kereta menjelang Q1 tahun ini — isian semula kad dari eWallet hujung 2021

Ketika ini, satu-satunya hubungan antara kad fizikal TnG dan eWallet ialah fungsi PayDirect, yang akan menolak terus caj tol secara automatik daripada baki eWallet berbanding dari baki kad semasa — hanya jika baki eWallet tidak mencukupi, caj berkenaan akan ditolak dari kad.

Ini juga boleh dihalang dengan cara menaktifkan ciri auto-reload dalam eWallet, yang dilakukan melalui aplikasi telefon dari kad kredit atau debit, perbankan dalam talian atau TNG Reload PIN tanpa sebarang caj tambahan.

Tentang caj isian semula pula, TnG dalam perbincangn bersama agennya untuk memansuhkan yuran 50 sen yang dikenakan ketika isian semula di beberapa lokasi. “Seperkara yang perlu difahami ialah TnG tidak menerima sebarang nilai pun daripada surcaj isian semula itu,” ujarnya.

“Surcaj berkenaan sebelum ini dipungut oleh agen isian semula kami untuk menampung kos spesifik bagi menyediakan servis itu. Dan bila anda mengisi semula kad nanti, kami akan membayar agen berkenaan jumlah yang terlibat itu,” tambah beliau.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required