Toyota jadi jenama pengeluar kenderaan paling kerap dicari peringkat global, atasi BMW dan Mercedes-Benz

Toyota jadi jenama pengeluar kenderaan paling kerap dicari peringkat global, atasi BMW dan Mercedes-Benz

Walaupun tahun 2020 berlangsung penuh cabaran, Toyota tetap berhasil mengatasi Volkswagen Group untuk muncul pengeluar kereta paling laris, merebut semula kedudukan yang terlepas dari sandangan mereka sejak lima tahun lalu. Bukan itu sahaja, Toyota juga menjadi jenama yang paling kerap di Google sepanjang tahun lalu, menurut satu kajian oleh Compare the Market.

Toyota berjaya menduduki tempat teratas dan merampasnya dari BMW, yang mendominasi pada tahun 2019, sementara Mercedes-Benz pula di kedudukan ketiga. Berdasarkan kajian tersebut, Toyota mendahului peratusan satu pertiga (34.8%) daripada semua negara yang dinilai, yang mana menjadi penambahbaikan yang besar berbanding tahun 2019 (17.7%) dan 2018 (41.1%). Sementara itu, BMW pula mendahului carian di 34 negara (21.5%) pada tahun lalu berbanding 118 negara (74.6%) tahun sebelumnya, dan 30 negara (18.9%) pada 2018.

Bagi mendapatkan data ini, Compare the Market menggunakan data Google Trends untuk menentukan jenama kenderaan yang paling banyak dicari di 158 negara seluruh dunia, antara 2018 dan 2020. Beberapa negara bagaimanapun tidak dimasukkan kerana kekurangan atau tiada data langsung, dan beberapa jenama atau terma carian yang bukan berkaitan jenama kenderaan telah digugurkan.

Selain daripada jenama yang disebutkan di atas, tiada jenama lain yang mencatatkan dua angka, walaupun Kia memperlihatkan lonjakan dalam carian tertinggi di tujuh negara tahun lalu dan berada di tangga keempat, berbanding tahun 2019 dan 2018. Beberapa jenama lain seperti Ford, Volvo, Audi dan Honda turut memperlihatkan peningkatan daripada 2019.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required