VIDEO: Jonathan Rea cuba uji Kawasaki ZX-10R 2021

VIDEO: Jonathan Rea cuba uji Kawasaki ZX-10R 2021

Kawasaki ZX-10R 2021 pertama kali terdedah waktu sesi ujian WSBK November lalu dan kemudian pengenalan rasminya dilakukan beberapa hari selepas itu. Model baru ini sangat mudah dikenali kerana muka hadapannya yang unik.

Biasanya bagi model baru seperti ini, pengeluar akan mengadakan sesi tunggang uji untuk para media dan anda akan boleh melihat laporan tunggang uji melalui saluran mereka, tapi mungkin disebabkan pandemik yang melanda, apa yang kita tahu setakat ini cuma perincian spesifikasinya.

Bagi yang betul-betul berminat, kini anda boleh mendengar sendiri pendapat daripada pelumba paling berjaya WSBK, iaitu Jonathan Rea berkenaan ZX-10R 2021 ini. Sudah tentu beliau sangat rapat dengan ZX-10R kerana sebahagian besar karier beliau dalam WSBK adalah bersama pasukan Kawasaki dan menggunakan jentera lumba yang berasaskan ZX-10R.

Selain menceritakan sedikit berkenaan superbike ini, Rea juga membawa kita melalui satu pusingan dalam litar Jerez, Sepanyol menaiki ZX-10R 2021. Ada beberapa kali beliau menyatakan motosikal standard ini mempunyai karekter sama seperti motosikal lumba beliau, dan ada kalanya juga lebih baik.

ZX-10R 2021 masih lagi menghasilkan kuasa 203 PS dan 114.9 Nm tork, tetapi enjin empat silinder DOHC 999 cc padanya dipertingkat dengan intake, cam dan spring injap baru, serta piston lebih ringan daripada Pankl, sekaligus membolehkan ia dikerah sehingga rpm lebih tinggi, iaitu 14,700 rpm.

Beberapa bahagian lain turut diperbaiki, termasuk nisbah gear, kedudukan menunggang, tetapan suspensi dan geometri motosikal, kelengkapan serta aerodinamik. Pandangan yang diberi oleh Rea berkenaan motosikal ini dalam video adalah lebih kepada tunggangan dan tidak pergi terlalu mendalam kepada cirinya.

GALERI: Kawasaki ZX-10R 2021

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required