Peugeot e-Rifter 2021 diperkenalkan – tujuh-tempat duduk elektrik, jarak hingga 275 km; 4,000L ruang but

Peugeot e-Rifter 2021 diperkenalkan – tujuh-tempat duduk elektrik, jarak hingga 275 km; 4,000L ruang but

Peugeot telah memperkenalkan e-Rifter baharu, iaitu versi elektrik sepenuhnya bagi kereta keluarga Rifter yang dilancarkan pada 2018. Model e-Rifter ini turut dibangunkan berasaskan platform EMP2 dari PSA Group, dan bentangan yang fleksibel membuatkan ia mampu menawarkan kapasiti ruang but mencecah 4,000 liter.

Model ini dijanakan oleh motor elektrik tunggal 100 kW (134 PS, 260 Nm) yang membantu ia memecut dari 0-100 km/j dalam 11.2 saat, dengan kelajuan maksimum mampu mencapai 134 km/j. Motor tersebut dijanakan dari bateri 50 kWh yang ditempatkan di lantai but. Dalam pengecasan penuh, bateri ini mampu menyalurkan jarak sehingga 275 km (mengikut kitaran WLTP).

e-Rifter didatangkan dengan pengecas fasa-tunggal 7.4 kW secara standard, di mana ia boleh dipertingkatkan dengan pengecas wallbox tiga-fasa 11 kW. Pengecasan penuh menerusi outlet berkapasiti 7.4 kW mengambil masa 7.5 jam, sementara versi 11 kW pula hanya sekitar lima jam. Pengecasan DC pula berkapasiti hingga 100 kW, boleh mencapai 0% ke 80% (kadar pengecasan) dalam hanya hanya 30 minit.

Peugeot e-Rifter 2021 diperkenalkan – tujuh-tempat duduk elektrik, jarak hingga 275 km; 4,000L ruang but

Selain itu, brek regeneratif juga akan membantu pengecasan bateri, di mana ia didatangkan dengan dua mod – Moderate, atau Increased. Moderate menawarkan tahap bagi deceleration yang mirip dengan pelepasan pada pendikitan bagi kenderaan pembakaran dalaman biasa. Untuk mod Increased pula, decelerative force akan dipertingkatkan, dan ini boleh diaktifkan menerusi butang “B” pada pemilih gear.

Terdapat tiga mod pemanduan ditawarkan – Eco, Normal dan Power. Dalam mod Eco, output bagi penjana kuasa, ia dihadkan kepada 60 kW untuk julat optimum. Ia ditambah kepada 80 kW dalam mod Normal, atau pun 100 kW dalam mod Power. Brek parkir elektronik standard untuk semua, manakala bunyi generator akan kedengaran apabila pemanduan di bawah kelajuan 29 km/j bagi keselamatan pejalan kaki.

Pelanggan boleh memilih sama ada model Allure Premium atau GT, dan kedua-duanya didatangkan dengan varian Standard (4.4 meter) dan Long (4.75 meter). Bagi unit Allure Premium, ia menerima rel bumbung, roda aluminium 16-inci, bukaan tingkap belakang dan i-cockpit dengan paparan skrin sesentuh lapan-inci bersama menu “Electric”. Untuk model GT pula, ia dipertingkatkan dengan roda aluminium dua-tona 17-inci dengan elemen penggayaan spesifik-GT, tempat duduk belakang individual, dan sistem kemasukan tanpa kunci.

Peugeot e-Rifter 2021 diperkenalkan – tujuh-tempat duduk elektrik, jarak hingga 275 km; 4,000L ruang but

Ia turut menampilkan konfigurasi lima- atau tujuh-tempat duduk. Disebabkan baterinya terletak di bawah lantai, maka ruang penumpang dan ruang but tidak terjejas. Ruang but boleh mencecah 775 liter bagi varian Standard lima-tempat duduk, dan meningkat hingga 4,000 liter dengan semua tempat duduk dibaringkan bagi varian Long.

Bagi menambahkan lagi praktikalitinya, ciri “Magic Flat” juga ditampilkan, membolehkan setiap tempat duduk untuk digerakkan ke atas atau bawah di dalam kabin, dibaringkan atau dikeluarkan sepenuhnya dari kenderaan. Selain itu, terdapat ruang berkapasiti 186 liter di segenap kabin, iaitu seperti pada konsol tengah, ruang penyimpanan di atas kepala, panel pintu dan di dalam but.

Untuk aspek keselamatam, ia diberikan sistem amaran ketibaan lorong, brek kecemasan sendiri, kepekaan perhatian pemandu, kepekaan pelanggaran automatik, bantuan lampu tinggi automatik, pengesan isyarat trafik, pemantauan titik buta, sistem kawalan kestabilan treler dan sistem Peugeot Visiopark yang merangkumi penderia belakang dan kamera pandangan belakang dengan kelebaran 180-darjah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required