Malaysia ketinggalan dari segi insentif EV — laporan

Malaysia ketinggalan dari segi insentif EV — laporan

Bukanlah rahsia bahawa Malaysia ketinggalan dari segi merancak serta memperluaskan galakan penggunaan terhadap kenderaan elektrik, dan perkara inilah juga yang ditekankan oleh laporan analisis oleh Maybank Investment Bank Research. Artikel berkenaan menunjukkan betapa jauh kita ketinggalan di belakang negara-negara jiran yang lain, padahal Malaysia antara pelopor yang mengutamakan kenderaan bersih dan teknologi “hijau” sejak 2010.

Cabang kajiselidik bank berkenaan memaklumkan bahawa strategi Malaysia bagi industri automotif industrinya — Dasar Automotif Kebangsaan 2020 (NAP) — sebagai kekurangan definisi. Tertangguh selama beberapa bulan, pelan berkenaan diketengahkan ketika fasa terakhir pemerintahan Pakatan Harapan; ia tidak menyediakan perincian insentif terhadap pemain industri, ataupun apa-apa perincian jelas berkaitan Projek Kereta Nasional Baru, yang kini sudah senyap terus.

Yang ada dalam NAP hanyalah pekara-perkara umum dengan matlamat lima tahunnya. Ini termasuklah pembangunan ekosistem teknologi Next Generation Vehicle (NxGV), perluasan sektor Mobility-as-a-Service (MaaS), sokongan terhadap industri automotif tempatan untuk selari dengan Revolusi Industri 4.0 serta untuk mengurangkan pembebasan karbon.

Pelan 10-tahun itu juga mengandungi tujuh strategi, serta 17 sasaran; Electric Mobility Blueprint yang mensasarkan penyediaan 125,000 stesen pengecas menjelang 2030. Tetapi, Malaysia kekurangan sasaran yang jelas seperti yang digariskan oleh negara ASEAN utama yang lain, misalnya Thailand, Indonesia dan Singapura. Sebagai contoh, Thailand meletakkan sasaran pada 2015 untuk mengeluarkan 1.2 juta kenderaan elektrik menjelang tahun 2026.

Malaysia ketinggalan dari segi insentif EV — laporan

Indonesia pula mensasarkan kenderaan EV akan menyumbang sehingga 20% daripada jumlah pengeluaran kenderaan di sana menjelang tahun 2025, termasuk 2,200 EV, 711,000 kenderaan hibrid dan 2.1 juta motosikal elektrik. Bagi Singapura, negara itu dalam Belanjawan 2020-nya mengumumkan hasrat untuk memansuhkan kenderaan dikuasakan petrol dan diesel menjelang tahun 2040, dan telah memperkenalkan beberapa insentif kepada pembeli EV serta komitmen untuk membina lebih banyak stesen pengecas.

Perbezaan perancangan dan strategi ini telah memberikan hasil yang berbeza buat Malaysia. Pengeluaran kenderaan di negara kita masih lagi tertumpu kepada kenderaan yang dikuasakan oelh enjin pembakaran dalaman, dengan Porsche menjadi pemain terbaru yang anehnya sedang mengintai untuk mengeluarkan kenderaan di sini. Laporan Maybank itu menyebut bahawa model Cayenne dan Macan adalah calon untuk pemasangan CKD di sini.

Malaysia juga kehilangan pemain global penting, Hyundai, yang akan memindahkan ibu pejabat serantaunya dari Mutiara Damansara ke Indonesia sebagai sebahagian daripada pembukaan kilang di Bekasi dengan pelaburan berjumlah US$1.55 billion (RM6.27 billion). Ini sesuatu yang perlu kita perhalusi dan cari jawapannya dari aspek dasar dan polisi yang diamalkan di sini.

Malaysia ketinggalan dari segi insentif EV — laporan

Bukan hanya Hyundai yang memilih untuk melabur di Indonesia. Beberapa syarikat lain turut melakukan hal sama, misalnya Toyota dan pengeluar bateri kenderaan EV CATL — syarikat bateri ini, yang merupakan pembekal kepada Tesla, sedang membina kilang bernilai US$5.1 billion (RM20.6 billion) dengan pengeluaran dijangka bermula pada 2024. Kerajaan di sana juga sedang berbincang tentang cadangan jenama itu untuk melabur, sementara LG Chem juga sedang mengintai untuk membuka kilang bateri di sana.

Tetapi banyak juga pemain industri yang memilih Thailand. Antar 2018 dan 2019, Lembaga Pelaburan Negara Thailand meluluskan 26 permohonan bernilai US$2.6 billion (RM10.5 billion), termasuk daripada BMW, Mercedes-Benz dan tiga jenama besar Jepun (Toyota, Honda dan Nissan). Ini diiukti perkembangan tahun lalu, yang melibatkan beberapa pertambahan antaranya daripada Mitsubishi dan SAIC.

Sementara itu di Malaysia, keadaannya tepu sahaja, dengan beberapa pengeluar yang melabur di sini sebelum itu mengeluh kerana ketiadaan progres atau perkembangan menarik untuk mereka. Jadi, boleh kita akui kekurangan kita ini, yang menyebabkan kita tertinggal jauh, dan seger memperbaiki keadaan?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required