Cupra Formentor VZ5 – enjin lima silinder 2.5L 380 hp

Cupra Formentor VZ5 – enjin lima silinder 2.5L 380 hp

Selepas diberitahu dalam teaser, kini Cupra Formentor VZ5, iaitu varian paling tinggi bagi SUV tersebut telah diperkenalkan secara rasmi sebagai sebuah model keluaran terhad. Ia dipacu oeh enjin lima silinder petrol turbo 2.5 liter, bersama transmisi DSG tujuh kelajuan dan sistem pacuan semua roda 4Drive untuk menghasilkan kuasa 390 PS dan 480 Nm tork.

Ini adalah enjin yang sama seperti yang digunakan pada Audi RS3 dan TT RS (tetapi dua model ini mempunyai kuasa 400 hp) dan ia dapat membantu VZ5 membuat pecutan 0-100 km/j dalam masa 4.2 saat dan mencecah kelajuan maksimum 250 km/j.

Melihat kepada penampilan, VZ5 mendapat bampar yang direka semula, gril hitam serta bonet yang khas untuknya. Dua lubang berbentuk bulat di bawah lampu itu sebenarnya adalah bukaan untuk menyampaikan udara kepada intercooler sementara lengkuk roda pula dijadikan lebih lebar. Diffuser belakang dibuat daripada gentian karbon manakala muncung ekzos pula mendapat salutan warna tembaga.

Casis VZ5 ini ditambah baik lagi berbanding VZ biasa, dengan menggunakan kedudukan 10 mm lebih rendah, Adaptive Chassis Control dengan pelarasan serapan 15 tahap yang boleh dikawal menggunakan butang di stereng, rim 20 inci serta brek Akebono 18 inci dengan cakera beralun.

Pada bahagian dalam, ia diberikan dengan tempat duduk hadapan jenis bucket yang boleh dipilih dengan balutan kulit warna biru, hitam, Dinamica ataupun Nappa. Kemasan plastik lain menggunakan jenis brushed aluminium serta copper.

Untuk sistem infotainmen, VZ5 menggunakan skrin sesentuh 12 inci dengan sistem Full Link yang boleh disambungkan kepada telefon pintar melalui Apple CarPlay atau Android Auto. Turut boleh digunakan adalah sistem kawalan suara dan pergerakan tangan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required