Proton akan siasat kes kemalangan X50 disebabkan oleh Penasihat Jualan, didakwa pandu 180 km/j

Proton akan siasat kes kemalangan X50 disebabkan oleh Penasihat Jualan, didakwa pandu 180 km/j

Jika bulan lepas viral di media sosial di mana seorang individu kemalangan ketika memandu uji sebuah Mercedes-AMG E43, minggu ini gempar pula kisah seorang Penasihat Jualan Proton yang menyebabkan sebuah X50 kemalangan “total lost” ketika dalam perjalanan menghantar unit berkenaan kepada pelanggan.

X50 berwarna merah tersebut dibeli oleh seorang pelanggan di Johor Bahru dari pengedar yang terletak di Kuala Lumpur. Walau bagaimanapun ketika proses penghantaran dibuat, kereta yang dipandu oleh Penasihat Jualan berkenaan terlibat dalam kemalangan.

Kereta tersebut di dakwa dipandu pada kelajuan 180 km/j dan kemudian terbabas menyebabkan kemalangan yang agak teruk berlaku. Seperti yang anda boleh lihat pada gambar yang dikongsikan ini, X50 berkenaan rosak teruk sehingga ke bahagian bumbung, berkemungkinan ia telah terbalik. Walau bagaimanapun, Penasihat Jualan berkenaan dilaporkan tidak mengalami kecederaan yang teruk.

Jadi, kami menghubungi pihak Proton sendiri bagi mendapat respon terus dari syarikat tersebut berkenaan perkara ini. “Pertama sekali Proton bersyukur kerana tiada yang tercedera dalam kemalangan berkenaan. Walau bagaimanapun kami sedang memantau perkara ini secara serius dan akan menjalankan siasatan berhubung tindakan yang diambil oleh Penasihat Jualan dan Pengedar. Tindakan akan diambil sekiran didapati ada prosedur penghantaran Proton yang dilanggar,” tulis kenyataan yang dikeluarkan oleh Proton.

Proton akan siasat kes kemalangan X50 disebabkan oleh Penasihat Jualan, didakwa pandu 180 km/j

Perjalanan dari KL ke JB sememangnya sangat jauh. Kereta tersebut sebenarnya dibeli oleh pelanggan berkenaan dari seorang agen wanita yang juga bekas Penasihat Jualan Proton. Disebabkan dia bukan lagi staf Proton, penghantaran berkenaan perlu dibuat oleh seorang lagi Penasihat Jualan lelaki yang masih bertugas dan selepas itu menyebabkan kemalangan ini terjadi.

Berita ini ditularkan sendiri di laman sosial oleh agen wanita berkenaan dan meminta orang ramai untuk turut berkongsi. Ini adalah kejadian yang sangat malang bagi semua pihak yang terlibat, dan ia berlaku menerusi situasi yang sangat unik.

Ketika membeli kereta, anda sepatutnya sentiasa membeli terus dari pengedar bertauliah yang dekat dengan tempat tinggal anda, dan bukan dari negeri berlainan. Ini boleh mengelakkan sebarang keperluan untuk memandu atau mengangkut kereta tersebut dalam proses penyerahannya kepada anda, secara tidak langsung akan mengurangkan sebarang risiko yang berkaitan dengan penghantaran.

Proton akan siasat kes kemalangan X50 disebabkan oleh Penasihat Jualan, didakwa pandu 180 km/j

Disarankan juga untuk mengambilnya terus di bilik pameran; dengan cara ini anda boleh membuat pemeriksaan terakhir sebelum menandatangani sebarang dokumen yang diperlukan.

Dalam kes ini, sekiranya X50 berkenaan selamat sampai ke tangan pemiliknya sekalipun, ia sudah tentu telah dipandu beratus kilometer, dan dipandu secara laju selama berberapa jam. Kebanyakkan kereta baharu disarankan untuk melalui tempoh running in terlebih dahulu – anda perlu memandu secara ‘lembut’ dalam 1,000 km pertama – dan ini sememangnya telah disebut dalam manual pengguna X50.

Jadi memang tiada sebarang jaminan bahawa Penasihat Jualan berkenaan akan memandu kereta berkenaan secara berhati-hati, yang paling selamat ialah menerusi penjagaan oleh anda sendiri dalam tempoh tersebut. Memandu dengan laju dalam tempoh running in juga mungkin akan menyebabkan masalah di kemudian hari nanti.

Proton akan siasat kes kemalangan X50 disebabkan oleh Penasihat Jualan, didakwa pandu 180 km/j

Satu lagi nasihat yang baik dari pengeluar adalah elakkan dari menggunakan khidmat ejen, dan terus beli dari Penasihat Servis dan pengedar bertauliah. Sama juga dalam hal yng melibatkan pembayaran – jangan melakukan transaksi wang kepada akaun persendirian. Kesemua pembayaran perlulah dibuat kepada akuan syarikat. Proton sebelum ini telah mengeluarkan amaran sebegini, begitu juga dengan Perodua yang baru sahaja mengeluarkan amaran semalam berkenaan ada scammer yang mula mengambil kesempatan atas jualan Ativa.

Juga, semua wakil jualan rasmi telah pun diberikan latihan produk dari pengeluar; mereka sepatutnya perlu memberikan penerangan menyeluruh kepada anda berkenaan ciri dan fungsi kereta baharu tersebut semasa proses penyerahan. Ejen mungkin tidak menerima latihan ini dan mungkin akan memberikan informasi salah kepada anda.

Kita bukan beli kereta baru setiap bulan, jadi tak rugi sekiranya anda redah sahaja segala proses yang rumit ini bagi memastikan ia berjalan lancar tanpa masalah. Tengok, pandu uji kemudian beli kereta berkenaan menerusi pengedar bertauliah.

Apabila tiba masa untuk serahan, alami sendiri pengalaman “lawatan sambil belajar” yang dibuat oleh Penasihat Jualan berkenaan kereta dan juga fasiliti servis selepas jualan. Jika perlu juga kereta untuk dihantar kepada anda, jangan kedekut untuk menggunakan perkhidmatan lori flat bed. Kereta bukan murah, jadi buatlah keputusan bijak, jangan ambil sebarang risiko yang tak perlu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Muhammad Arshad Bin Mustapaha on Mar 14, 2021 at 4:20 pm

    selalu jdi mcmni sbb org yg bwk tu jakun.. selalunya bwk kete biasa2..kancil myvi persona ataupun mahl2 pun vios city.. tetiba dpt peluang drive jauh kereta canggih yg mahal, plk ada turbo.. wah boleh test la padu tak padu sedangkan lupa tu bukan kereta sendiri..kurng berhemah jadinya.. org kalau biasa bwk kereta mahal, dia akan cermat bwk kereta biasa sbb dia tau batas dan limit.. serupa jugqk org bwk superbike… dulu stndard pki ysuku.. pkqi 250ninja.. sekali up terus ke z800 ke.. 1000cc ke.. tu sbb bnyk kes terbabqs… ptutnya step up sikit2..250 500 650 8001000 1200.. baru kitq dpt grip experience kenderaan punya limit mcm mana

    Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 1
 

Add a comment

required

required