Proton X50 – tempahan sudah dibuka? Hati-hati dengan sebarang tawaran untuk letakkan deposit

Proton X50 – tempahan sudah dibuka? Hati-hati dengan sebarang tawaran untuk letakkan deposit

Lain macam penangan ‘hype’ dari model SUV segmen-B Proton yang dikhabarkan akan dilancarkan selepas ini iaitu Proton X50. Orang ramai nampaknya sudah tidak sabar untuk menantikan pelancarannya, dan seperti biasa sudah ada yang membentuk komuniti maya di Malaysia walaupun model berkenaan belum lagi masuk ke pasaran.

Paling mengejutkan, ada juga khabar yang bertiup bahawa Proton X50 ini akan dilancarkan seawal Julai ini, dan akan dijual dengan harga serendah RM50k (yang dibuat berdasarkan harga model paling asas Geely Binyue di China), serta ada jurujual yang sudahpun menawarkan pelanggan untuk membuat tempahan awal dengan bayaran deposit.

Tuan-tuan dan puan-puan, tolong jangan terlalu mudah percaya dengan khabar angin yang sama sekali tidak berasas seperti ini. Untuk pengetahuan anda, tiada sebarang pengumuman rasmi atau pengesahan dari Proton sendiri berkenaan perkara berkenaan termasuk jangkaan harga dan juga bila ia akan dilancarkan.

Proton X50 – tempahan sudah dibuka? Hati-hati dengan sebarang tawaran untuk letakkan deposit

Malah dengan serangan dari pandemik Covid-19 yang menyebabkan segalanya tergendala selepas Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) diumumkan kerajaaan untuk membendung penularan wabak berkenaan, ia sudah pasti menjejaskan apa yang telah dirancang oleh Proton sebelum ini.

Jadi, kami nasihatkan anda untuk bertenang dan tidak terpengaruh dengan khabar-khabar angin yang bertiup ini. Kalau sekadar teruja mungkin tidak mengapa. Tetapi jika turut melibatkan pengambilan deposit dari pelanggan yang bersungguh untuk menjadi pemilik terawal Proton X50 tersebut oleh penasihat jualan walaupun tiada sebarang pengumuman rasmi dari Proton sendiri bahawa tempahannya sudah dibuka, ini sudah menjadi satu kegusaran yang serius.

Untuk lebih memahami dan mengagak sendiri bila X50 ini akan dilancarkan, kita boleh imbas semula apa yang telah dilakukan Proton ketika memperkenalkan X70 sebelum ini. Pada tahun 2018 sebelum X70 dilancarkan secara rasmi, pihak Proton sendiri telah melancarkan kempen pra-pelancarannya.

Ia dibuat dengan membuat pengumuman menerusi kenyataan media rasmi serta dan juga menyiarkan imej-imej teaser dilaman-laman sosial rasmi milik mereka sendiri seawal April 2018. Selepas kempen tersebut berlangsung, barulah tempahan untuk model berkenaan dibuka secara rasmi pada September 2018.

Kami juga ingin mengingatkan anda untuk tidak memberikan sebarang bayaran deposit secara peribadi kepada mana-mana penasihat jualan. Sebarang pembayaran sepatutnya hanya dibuat menerusi pengedar sah satu-satu jenama berkenaan dengan resit bayaran rasmi, serta jaminan bayaran tempahan tersebut boleh di pulangkan semula.

Satu lagi, untuk mengatahui sebarang kemaskini dan berita sebenar berkenaan Proton X50 ini, teruskan bersama paultan.org. Sebelum itu, anda boleh baca dahulu artikel berkenaan apa yang kami tahu berkenaan Proton X50 tersebut pada PAUTAN INI.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required