Toyota Corolla Cross sah dilancar di M’sia 25 Mac ini

Toyota Corolla Cross sah dilancar di M’sia 25 Mac ini

Jika minggu lalu Toyota masih memberikan teka-teki berkenaan model apa yang akan mereka lancarkan 25 Mac 2021 nanti, kini petunjuk berkenaan semakin jelas – satu lagi teaser telah disiarkan di laman media sosial mereka, walaupun nama model berkenaan tidak ditulis, bayang badan jelas adalah SUV Toyota Corolla Cross.

Dalam satu pembentangan korporat oleh UMW Holdings Berhad pada awal tahun ini, dengan jelas menunjukkan bahawa Toyota Corolla Cross telah dijadualkan akan dilancarkan dalam pasaran Malaysia pada suku kedua tahun 2021. Satu lagi berita yang menggembirakan, ia akan dihasilkan sebagai model pemasangan tempatan (CKD), yang mungkin akan menampilkan harga yang cukup kompetitif.

Toyota Corolla Cross ini dikelaskan sebagai SUV segmen-C, dan dihasilkan dengan platform TNGA-C yang sama dengan sedan segmen-C Toyota Corolla dan juga SUV segmen-B Toyota C-HR. Walau bagaimanapun, dalam hieraki model Toyota, Corolla Cross masih berada di bawah satu anak tangga satu lagi SUV segmen-C Toyota iaitu RAV4 yang lebih premium.

Jadi setelah dilancarkan di Malaysia nanti, mungkin boleh dijangka Toyota Corolla Cross ini akan berada dalam kelas ditengah-tengah antara Honda HR-V dan juga CR-V. Dan walaupun ia dihasilkan dari platform TNGA-C, Corolla Cross tidak diberikan suspensi double wishbone di belakang, sebaliknya hadir dengan sistem torsion beam seperti Honda HR-V dan Proton X50.

Model ini telah didedahkan buat pertama kali untuk peringkat global di Thailand pada Julai tahun lalu. Pada pasaran berkenaan, Corolla Cross dijana oleh enjin petrol tanpa turbo empat-silinder 1.8 liter 2ZR-FBE (boleh beroperasi dengan bahan api-flex) berkuasa 140 PS/177 Nm. Tiada sistem pacuan semua roda diberikan, di mana kuasa hanya dihantar ke roda hadapan menerusi kotak gear Super CVT-i.

Dalam pembentangan koprat tempoh hari juga menunjukkan bahawa lebih banyak model CKD dengan sistem hibrid elektrik akan diperkenalkan di Malaysia, dan ia turut mungkin akan melibatkan Toyota Corolla Cross ini. Bagi model hibrid, Corolla Cross menampilkan enjin petrol NA 1.8 liter 2ZR-FXE berkuasa 98 PS/142 Nm yang digandingkan dengan motor elektrik berkuasa 72 PS/163 Nm, memberikan kuasa keseluruhan 122 PS.

GALERI: Toyota Corolla Cross pasaran Thailand

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required