Hyundai Alcazar 2021 diperkenal untuk pasaran India – SUV baru dengan tiga baris tempat duduk, 159 PS

Hyundai Alcazar 2021 diperkenal untuk pasaran India – SUV baru dengan tiga baris tempat duduk, 159 PS

Hyundai akhirnya telah menyiarkan gambar pertama untuk Alcazar, iaitu SUV tiga baris tempat duduk baru yang dibangunkan khas untuk negara itu. Sebelum ini, Alcazar didedah melalui satu teaser Mac lalu, dan diberitahu akan mula dijual pada bulan Mei.

Alcazar menggunakan platform yang sama seperti crossover Creta yang lebih kecil, tetapi jarak rodanya dipanjangkan menjadi 2,760 mm, iaitu yang paling panjang dalam segmennya, dan mengatasi model seperti Tata Safari (2,741 mm), MG Hector Plus (2,750 mm) dan Mahindra XUV500 (2,700 mm).

Jika dibandingkan pula dengan Creta, jarak roda Alcazar adalah lebih 150 mm, dan ini penting untuk memberikan ruang bagi tempat duduk baris ketiga. Dari tepi, kita juga boleh melihat Alcazar menggunakan garis badan yang hampir sama seperti Creta, tetapi ia dipanjangkan sehingga ke belakang dan rekaan lampu belakang diubah.

Hyundai Alcazar 2021 diperkenal untuk pasaran India – SUV baru dengan tiga baris tempat duduk, 159 PS

Kelengkapan lain yang boleh dilihat pada bahagian luar Alcazar ini adalah termasuk rim 18 inci dan tambahan cermin di belakang c-pillar. Muka hadapan masih sama seperti Creta, tetapi gril, bampar serta lampu DRL padanya diubah sedikit.

Kelebihan utama yang mahu diketengahkan oleh Alcazar ini adalah di bahagian dalam, di mana ia boleh dipilih dengan tetapan enam tempat duduk (jenis kapten di baris kedua), atau tujuh tempat duduk (jenis bersambung di baris kedua). Tetapan enam tempat duduk mempunyai perehat tangan di tengah dengan ruang simpanan barang dan cawan.

Melalui mana-mana tetapan pun, tempat duduk baris kedua akan mempunyai mekanisme yang membolehkan ia dilipat secara mudah serta dilungsur ke hadapan dan belakang. Apabila semua tempat duduk tegak, ruang barangan yang disediakan di belakang berkapasiti 180 liter, tetapi apabila baris ketiga dilipat, ia akan menjadi lebih luas.

Hyundai Creta 2020 pasaran India

Hyundai masih belum mengeluarkan gambar papan pemuka, tetapi ia sepatutnya tidak lari jauh daripada rekaan Creta. Kelengkapan lain yang disediakan termasuk sistem infotainmen dengan skrin sesentuh 10.25 inci dengan sambungan Android Auto dan Apple CarPlay, servis ketersambungan, kamera 360 darjah, bumbung panoramik, cagak Isofix, pengecas tanpa wayar dan pendingin hawa automatik.

Disebabkan badan yang lebih besar, Hyundai tidak menggunakan enjin sama seperti Creta untuk Alcazar, dan ia diganti dengan unit Nu 2.0 liter sama seperti Elantra dan Tucson di sana. Enjin ini mampu menghasilkan 159 PS (7 PS lebih kuasa berbanding Elantra dan Tucson), dan 192 Nm tork, membolehkan ia memecut 0-100 km/j dalam masa bawah 10 saat.

Turut disediakan adalah enjin diesel, iaitu unit U2 CRDi 1.5 liter turbo yang mampu menghasilkan 115 PS dan 250 Nm tork (sama seperti salah satu varian Creta tetapi ditala semula). Kedua-dua enjin pada Alcazar ini menepati tahap emisi BS6 di India dan ditawarkan dengan transmisi sama ada manual enam kelajuan atau automatik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required