Haval H6 dan Jolion 2021 akan diperkenalkan untuk pasaran global — platform elektrifikasi LEMON baru

Haval H6 dan Jolion 2021 akan diperkenalkan untuk pasaran global — platform elektrifikasi LEMON baru

Susulan pengenalan Haval H6 di Thailand, Great Walls Motors (GWM) telah mendedahkan yang syarikat itu akan memperkenalkan SUV H6 dan Jolion untuk peringkat global. Menurut GWM, dua SUV berkenaan telah menerima sambutan positif daripada pelanggan di China, dan H6 ketika ini pula menjadi SUV terlaris jualannya di sana.

Timbalan President GWM, Sam Liu memaklumkan; “GWM telah melancarkan tiga jenama teknologi global masa depan, dan yakin untuk berdepan perubahan dalam industri automotif.” Jenama teknologi yang dimaksudkan, L.E.M.O.N, COFIS dan TANK akan membantu GWM beralih menjadi sebuah syarikat teknologi mobiliti global.

Liu berkata Haval H6 dan Jolion akan dilancarkan di beberapa pasaran terpilih pada suku kedua tahun ini, menandakan kali pertama kenderaan barunya dikeluarkan dalam tempoh yang hampir sama untuk pasaran domestik dan antarabangsa. GWM berharap model baru berkenaan akan memperkukuhkan imej jenama Haval.

Kedua-dua SUV ini memanfaatkan platform modular LEMON, yang memberi keutamaan kepada prestasi, rekaan luaran, ruang kabin dan elektrifikasi. Platform berkenaan boleh disesuaikan untuk digunakan pada model dalam kategori berbeza, termasuk SUV, sedan dan MPV. Ia juga boleh dipadankan dengan pelbagai saiz, dari segmen A hingga D. Sebagai perbandingan, Jolion mempunyai jarak antara roda 2,700 mm; 30 mm lebih panjang berbanding Proton X70/Geely Boyue.

Haval H6 dan Jolion 2021 akan diperkenalkan untuk pasaran global — platform elektrifikasi LEMON baru

Kelebihan lain platform LEMON ialah peningkatan ketapatan stereng sebanya 16%, lebih kukuh 15%, pusat graviti 30 mm lebih rendah dan karekteristik pemanduan dan pengendalian yang lebih baik. Ia juga ringan, membolehkan Haval H6 mengurangkan sehingga 100 kg berat. Ini memberi kelebihan kepada penjimatan minyak sehingga 14.5% dan masih mengekalkan keteguhan struktur.

H6 Hybrid yang diperkenalkan di Thailand menggunakan enjin 1.5 liter turbocas empat-silinder. Dalam versi petrol biasa, ia menghasilkan 169 PS dan 285 Nm tork, sementara dalam versi hibrid ia digandingkan dengan motor elektrik yang menghasilkan 130 kW (177 PS), menjadikan output keseluruhan 243 PS dan 530 Nm. Transmisi pula menggunakan jenis klac berkembar tujuh-kelajuan.

SUV segmen C ini tampil menarik dengan rekaan lampu utama LED yang tirus serta rekaan gril enam bucunya memberikan imej depan yang sporty. Lampu belakang pula dihubungkan jalur LED melintang, sebuah rekaan kontemporari ketika ini untuk imeh premium.

Dari sudut keselamatan, H6 dilengkapi ciri AEB dengan pengesanan pejalan kaki, pengayuh basikal dan trafik, peninjau titik buta, pengesanan papan tanda trafik dan keupayaan pemanduan autonomous Tahap 2. Turut ada ialah Wisdom Dodge System (WDS), yang akan mengalihkan kenderaan ke tepi lorong ketika memotong kenderaan besar, sebelum kembali ketengah selepas memotong.

Jolion pula adalah SUV segmen C yang menggantikan Haval H2. Dari segi saiz, ia sedikit lebih kecil berbanding H6, dengan kuasa dijana oleh enjin 1.5 liter turbocas. Unit empat-silinder itu menghasilkan 150 PS dan 220 Nm, dengan pilihan transmisi manual enam-kelajuan atau DCT tujuh-kelajuan.

Ia direka untuk tampil lebih sporty, dengan lampu utama projektor empat LED ala Audi Q3. Gril enam bucu Haval kekal menjadi wajah utamanya, sementara lampu LED bentuk L di belakang. Nampak meyakinkan? Di dalam, papan pemukanya minimalis, sama seperti H6, lengkapi dengan kluster instrumen digital. Ada dua pilihan untuk skrin sentuh terapung yang ditawarkan, masig-masing dengan saiz 10.25-inci dan 12.3-inci. Kedua-duanya ada sokongan Apple CarPlay dan Android Auto.

Lain-lain kelengkapan termasuklah kemasan balutan kulit untuk kerusi, tombol elektronik, bumbung panoramik besar, brek parkir elektronik dengan fungsi Auto Hold, pengecas telefon tanpa wayar dan kawalan pendingin dua-zon automatik.

GWM ketika ini akan mengeluarkan Haval H6 dari kilang di Rayong, Thailand. Kemudahan itu, yang dibeli dan diambil alih daripada General Motors, mempunyai kapasiti pengeluaran 80,000 unit setahun. Ia akan memenuhi keperluan pasaran Thailand dan juga ASEAN, Australia serta Afrika Selatan dan juga pasaran pemanduan sebelah kanan yang lain.

Haval H6 2021

Haval Jolion 2021

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required