Ferrari 812 Superfast 2021 – gambar awal model khas didedah sebelum pengenalan 5 Mei nanti, 841 PS

Ferrari 812 Superfast 2021 – gambar awal model khas didedah sebelum pengenalan 5 Mei nanti, 841 PS

Ferrari telah mengeluarkan satu set gambar rasmi pertama untuk model 812 Superfast edisi khas, yang akan didedahkan secara penuh, bersama namanya 5 Mei nanti. Anda juga boleh menyaksikan sendiri majlis pengenalannya melalui siaran langsung di media sosial Ferrari hari itu, jam 8.30 malam.

Varian baru ini diberitahu akan menjadi ekspresi muktamad bagi sebuah berlinetta enjin hadapan Ferrari, dan menjanjikan tahap prestasi yang tidak pernah dilihat sebelum ini. Enjin V12 NA 6.5 liter yang sama masih terus digunakan, tetapi ia telah ditala semula untuk menghasilkan sehingga 841 PS pada tahap rpm 9,500.

Ini bersamaan dengan peningkatan kuasa sebanyak 41 PS berbanding 812 Superfast biasa, dan menjadikannya sebagai enjin pembakaran dalaman paling berkuasa pada kereta kegunaan jalan biasa Ferrari. Untuk mencapai tahap kuasa ini, banyak komponen penting enjin perlu direka semula, termasuklah mekanisme pemasaan injap dan sistem ekzos.

Catatan prestasi lain masih belum didedah, tetapi kereta itu mendapat independent four-wheel steering untuk meningkatkan kelincahan dan ketepatannya, selain bakal menjadi Ferrari pertama yang menampilkan Side Slip Control 7.0 versi terbaru.

Penggunaan gentian karbon pada banyak bahagian luar dan dalam mengurangkan berat keseluruhan kereta ini, sementara prestasi aerodinamik diperbaiki untuk memaksimumkan daya tolakan ke bawah (downforce). Antara yang baru adalah bukaan udara hadapan, bilah gentian karbon yang melintang atas bonet, serta bampar belakang yang direka semula bersama diffuser yang besar.

Cermin belakang kini ditutup dengan satu lapisan aluminium, yang mempunyai sirip untuk menghasilkan kitaran udara vortex. Rekaan bahagian ini dijadikan bersambung dengan kemas kepada bumbung dan pergi kepada spoiler yang juga adalah baru. Sebagai makluman, kereta ini masih halal digunakan atas jalan raya biasa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required