Daihatsu Rocky, Toyota Raize dilancarkan di Indonesia minggu ini — 1.2 NA, 1.0T MT, dengan varian GR Sport

Daihatsu Rocky, Toyota Raize dilancarkan di Indonesia minggu ini — 1.2 NA, 1.0T MT, dengan varian GR Sport

Kembar Daihatsu Rocky dan Toyota Raize kini sah akan dilancarkan untuk pasaran Indonesia pada 30 April nanti. Walaupun kedua-dua model ini sama dengan Perodua Ativa, tetapi daripada maklumat risalah bocornya, terdapat perbezaan spesifikasi antara pasaran.

Pertama, akan ada pilihan kapasiti enjin di sana. Rocky dan Raize di Indonesia akan ditawarkan dengan dua pilihan enjin, 1KR-VET 1.0T serta unit 1.2 liter NA tiga-silinder. Bukan unit siri NR empat-silinder biasa, unit 1.2 liter dengan DOHC dan Dual VVT-i berkenaan menghasilkan 88 PS dan 112 Nm tork pada 4,500 rpm.

Selain CVT, pelanggan di sana juga mempunyai pilihan terhadap kotak gear manual lima-kelajuan untuk enjin terbabit. Bahkan enjin 1.0T yang sama dengan janaan pada Ativa dengan 98 PS/140 Nm juga didatangkan dengan pilihan 5MT bersama dengan CVT di sana.

Daihatsu Rocky, Toyota Raize dilancarkan di Indonesia minggu ini — 1.2 NA, 1.0T MT, dengan varian GR Sport

Sama seperti di Malaysia sebelumnya, ini kali pertama Astra Daihatsu Motor (ADM) and Toyota Astra Motor memperkenalkan enjin turbo kapasiti kecil berkenaan untuk pasaran Indonesia, selain model JDM Daihatsu Copen. Kedua-dua Raize dan Rocky di sana melibatkan penggunaan 70% seperti yang disyaratkan untuk menikmati insentif kerajaan di sana.

Risalah Raize yang bocor menunjukkan akan ada tiga varian — 1.2 G, 1.0T G dan 1.0T GR Sport. Gred G diberikan pilihan MT atau CVT, manakala GR Sport hanya datang dengan CVT sahaja, serta paddle shifter. Varian paling tinggi ini turut datang dengan pendingin hawa automatik, DRL LED dan lampu isyarat sequential, rim hitam 17-inci, stereng balutan kulit dan kerusi balutan kombinasi kulit-fabrik. Tak lupa, kit badan dengan lencana GR Sport.

Hanya GR Sport yang akan ditawarkan dengan pilihan pakej TSS (Toyota Safety Sense); lengkap dengan enam beg udara dan ASA 3.0 serta pemanduan autonomous Tahap 2 yang turut ada pada Ativa. Varian 1.2 G dan 1.0T sekadar ada dua beg udara dan VSC. Warna kuning dan turquoise pula tidak ditawarkan pada Ativa di Malaysia, dan hanya model Raize turbo sahaja hadir dengan warna luaran dua-tona.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required