Oppo pula dikhabarkan berminat nak bikin kereta

Oppo pula dikhabarkan berminat nak bikin kereta

Oppo, yang merupakan anak syarikat BBK Electronics yang mengeluarkan telefon pintar dan peranti elektronik lain kini dilaporkan sedang mengintai untuk menceburi perniagaan kenderaan, mengikut jejak yang sama dilakukan oleh Huawei dan Xioami. Menurut satu laporan di China oleh CarNewsChina, Pengasas dan CEO Oppo, Tony Chen akan mengetuai projek itu dan sedang mengambil pekerja serta meneroka jalan yang ada.

“Walaupun dalam pengeluaran kenderaan, kami akan memberi tumpuan kepada perkara yang Oppo sangat arif. Jika pengeluar kenderaan tidak boleh menghasilkan kereta yang bagus dan Oppo ada kekuatan untuk itu, kami akan mencubanya pada masa depan,” jelas Chen.

Setakat ini masih belum dinyatakan pendekatan mana yang akan diambil oleh syarikat ini sekiranya ia akan menceburi pengeluaran automotif, sama ada untuk membina kereta sendiri dari sifar atau seperti Xiaomi, membangunkan perisian dan menyediakan sokongan untuk pengeluar kenderaan. Yang terakhir ini dapat dilihat pada Seres SF5 yang ditunjuk bulan lalu, yang menggunakan teknologi Huawei di dalam crossover yang pertama kali dibangunkan oleh syarikat dari California, Seres.

Oppo pula dikhabarkan berminat nak bikin kereta

Dilaporkan Chen ada bertemu dengan pembekal bateri CATL baru-baru ini dan Oppo sedang mempersiapkan pasukan untuk membangunkan teknologi pemanduan autonomous, yang terdiri daripada Naib Presiden Kejuruteraan Perisian Oppo, Andy Wu dan bekas saintis di Xiaopeng Motors, Eric Guo.

Oppo juga menghadiri persidangan pembangun SAIC yang diadakan di Shanghai tahun ini dan telah menerbitkan beberapa paten berkaitan pemanduan autonomous, termasuk peranti mengukur jarak, kamera dan kelengkapan bagi memposisikan kenderaan. Kajian sedang dijalankan di pusat automotif Oppo di Chengdu.

Walaupun laporan China mencadangkan bahawa Oppo sedang giat dengan idea untuk menceburi ruang automotif, tidak diyakini bahawa syarikat itu akan meletakkan komitmen untuk menghasilkan kereta sendiri. Ia mungkin sama seperti minat Apple terhadap industri berkenaan sebelum ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required