Pelancongan antara negeri PKPP tidak lagi dibenarkan – kerajaan tangguh skim gelembung pelancongan

Pelancongan antara negeri PKPP tidak lagi dibenarkan – kerajaan tangguh skim gelembung pelancongan

Selain dari mengumumkan PKP di enam daerah di Selangor dan prosedur operasi standard (SOP) untuk sambutan Aidilfitri dalam sidang medianya semalam, Menteri Kanan (Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri turut mengumumkan bahawa pergerakan rentas negeri untuk tujuan pelancongan antara negeri Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) kini tidak lagi dibenarkan sehingga diberitahu.

“Kerajaan telah membuat keputusan untuk menangguhkan kebenaran untuk merentas negeri di bawah ‘gelembung pelancongan zon hijau’ dari kawasan PKPP ke kawasan PKPP bagi tujuan pelancongan menggunakan agensi pelancongan dengan serta merta,” katanya.

Ismail Sabri juga turut menjelaskan bahawa penduduk dalam negeri PKPP masih dibenarkan untuk bergerak merentas daerah. Buat masa sekarang, negeri-negeri yang berada dalam status PKPP adalah Kedah (kecuali lima daerah berada di bawah PKP), Melaka, Negeri Sembilan (kecuali daerah Seremban), Pahang (kecuali daerah Raub), Perak, Perlis, Terengganu, Putrajaya dan Labuan.

Skim gelembung pelancongan tersebut sebelum ini telah pun diperkenalkan pada dua bulan lalu. Dengan skim berkenaan, pergerakan merentas antara negeri PKPP hanya boleh dibuat menerusi agensi pelancongan yang berdaftar dengan kerajaan, di mana mereka perlu mendapatkan kebenaran dari polis dahulu sebelum bergerak.

Maklumat peserta, penginapan dan aktiviti perlu disertakan oleh agensi pelancongan kepada polis ketika memohon kebenaran, dan ia jelas menyatakan bahawa pelancongan dalam kapasiti persendirian – dan menggunakan kenderaan persendirian – adalah dilarang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required