Menjelang Raya, ada berita baru dari Perodua. Perodua Aruz 2021 akan menemui pelanggan seperti yang dapat dilihat melalui risalah yang mula tersebar di Facebook dan mendedahkan spesifikasi penuhnya. Apa yang dapat dilihat, varian X dan AV akan terus ditawarkan, melibatkan sedikit peningkatan kelengkapan.

Pertama, kalau dulu ada warna Amazon Green sebagai warna utama, ia kini digantikan pula oleh warna Passion Red (metalik), dan akan ditawarkan eksklusif bagi varian 1.5 AV sahaja. Ini bukanlah warna yang sama dengan Pearl Delima Red yang diberikan untuk Ativa.

Kedua-dua varian X dan AV baru ini turut akan disepadukan dengan pemijak sisi untuk lebih memudahkan urusan keluar masuk kenderaan. Lencana Arux yang dilekat di bawah pintu penumpang belakang juga baru dan nampak kemas.

Fungsi auto-lock baru juga kini standard untuk semua varian Aruz, akan mengunci pintu kenderaan secara automatik sebaik sahaja kereta bergerak. Bagaimanapun, sistem Advanced Safety Assist 2.0 akan terus ditawarkan hanya pada varian AV.

Itu sahaja kemaskini yang diberikan untuk Aruz 2021. Enjin kekal sama menggunakan unit 2NR-VE 1.5 liter NA empat-silinder yang menghasilkan 102 PS pada 6,000 rpm dan 133 Nm tork pada 4,200 rpm. Enjin Dual VVT-i ini menghantar kuasanya melalui transmisi automatik empat-kelajuan dan memberikan bacaan penggunaan minyak 15.6 km/l (6.4 l/100 km) dengan sistem Eco Idle.

Tiada harga yang diumumkan setakat ini, tetapi boleh dijangkakan ia kekal sama seperti sebelum ini. Turut disertakan sekali ialah pakej jaminan lima-tahun/150,000 km. Perincian lanjut akan didedahkan nanti sebaik ada maklumat rasmi daripada pengeluarnya. Oke ke warna merah baru ni untuk Aruz?