Mercedes-Benz GLE450 AMG Line V167 CKD dilancarkan – berharga RM475,501 tanpa SST

Mercedes-Benz GLE450 AMG Line V167 CKD  dilancarkan – berharga RM475,501 tanpa SST

Mercedes-Benz Malaysia (MBM) telah melancarkan Mercedes-Benz GLE 450 4Matic AMG Line V167 pada tahun 2019, dan kini tibalah pula versi pemasangan tempatan CKD pula menembusi pasaran kita. SUV eksekutif tujuh-tempat duduk ini ditawarkan dengan harga yang. rendah sedikit, berbanding dengan model pengenalannnya tiga tahun yang lalu. Malah ia juga memberikan persaingan yang sengit untuk harga yang ditawarkan untuk pencabar terdekatnya termasuk BMW X5 xDrive45e dan Volvo XC90 Recharge T8.

Penawaran harganya dilihat menarik, di bawah RM500,000 dengan hampir RM110,000 pengurangaj berbanding model terdahulu. Untuk model CKD ini, ia ditawarkan pada harga atas jalan RM475,501 tanpa insurans. Malah angka ini adalah termasuk pengecualian cukai jualan dan perkhidmatan (SST) sehingga 30 Jun ini, di mana selepas tarikh itu, harganya akan meningkat menjadi RM499,888. Seperti mana model Mercedes lain di Malaysia, GLE 450 ini turut didatangkan dengan waranti empat-tahun/tanpa had perbatuan.

Pengurangan harganya bukan sahaja disebabkan ia adalah pemasangan tempatan, bahkan turut melibatkan semakan kelengkapannya. Tiada perubahan untuk luaran, GLE ini masih kekal menampilkan pakej AMG Line dengan bampar hadapan dan belakang yang sporty dan warna gerbang roda sama dengan warna badan. Selain itu, ia masih dilengkapi dengan lampu utama Multibeam LED, running boards ala aluminium dan roda aloi pelbagai-jejari 19-inci.

Mercedes-Benz GLE450 AMG Line V167 CKD  dilancarkan – berharga RM475,501 tanpa SST

Di dalamnya, pengurangan terbesar yang dilakukan ialah model CKD ini menerima material kulit tiruan Artico dan upholstery gentian mikro Dinamica, berbanding kulit Nappa pada model CBU. Material Artico turut digunakan pada papan pemuka dan door card, seperti sebelum ini.

Spesifikasi AMG Line turut dikekalkan, termasuk roda stereng leper di bawah dengan balutan kulit Nappa, headlining hitam, serlahan krom dan alas lantai jenama-AMG, serta kemasan oak pada papan pemuka. Turut dikekalkan ialah sistem infotainmen Mercedes-Benz User Experience (MBUX) dengan paparan berkembar 12.3-inci, fungsi Apple CarPlay dan Android Auto dan sistem bunyi sekeliling Burmester 590-wat dengan 13-pembesar suara.

Ciri standard lain termasuk kemasukan tanpa kunci, butang penghidup enjin, tempat duduk hadapan dan belakang dengan larasan kuasa dan fungsi memori dan larasan belakang untuk tempat duduk hadapan, kawalan suhu automatik empat-zon, pemegang cawan dengan fungsi pemanas dan penyejukan, cermin auto kelam, bumbung suria panoramik, dua pelindung matahari, tirai mentari di belakang dengan larasan kuasa, pengecas tanpa wayar Qi, sistem kamera 360-darjah, bantuan parkir dan tailgate bebas tangan.

Mercedes-Benz GLE450 AMG Line V167 CKD  dilancarkan – berharga RM475,501 tanpa SST

Ciri lain yang turut dikurangkan adalah berkenaan dengan keselamatan. Di mana pakej Bantuan Pemanduan dengan bantuan pemusatan lorong kini digugurkan, ini bermakna keupayaaan pemanduan semi-autonomous Tahap 2 yang ada pada model sebelum ini, juga telah ditiada. Walay bagaimana pun brek kecemasan sendiri dengan pengesan pejalan kaki dan penunggang basikal masih dikekalkan. Manakala kawalan kelajuan adaptif Distronic, pemantauan titik buta dan bantuan kekal lorong masih diberikan.

Model ini juga masih menggunakan penjana kuasa yang sama iaitu unit M256 3.0 liter pengecas turbo enam-silinder sebaris, dengan hamburan kuasa 367 PS dari 5,500 hingga 6,100 rpm dan tork 500 Nm antara 1,600 dan 4,500 rpm. Ia turut dilengkapi dengan kotak gear automatik 9G-Tronic sembilan-kelajuan dengan pacuan semua-roda 4Matic, membolehkan GLE 450 ini dipecut dari sifar ke 100 km/j dalam masa 5.7 saat. Ia juga diberikan suspensi udara Airmatic dengan peredam adaptif (sistem penstabilan olengan E-Active Control telah digugurkan selepas model CBU habis dijual).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required