Toyota Land Cruiser 2022 akan ada varian GR, SUV J300 serba baru akan diperkenalkan hujung bulan ini

Toyota Land Cruiser 2022 akan ada varian GR, SUV J300 serba baru akan diperkenalkan hujung bulan ini

Dalam perkembangan terbaru, Toyota Land Cruiser 2022 dijangka akan diperkenalkan hujung bulan ini atau awal Jun nanti. Lebih menarik, akan ada juga versi GR Sport bagi J300.

Merujuk akaun Instagram landcruiserupdates, yang dikongsikan oleh Motor1, dokumen yang dihantar kepada pihak ketiga menunjukkan tarikh embargo bagi pengenalan rasmi model itu bakal berakhir hujung bulan ini, mencadangkan 31 Mei atau 1 Jun sebagai tarikh pendedahannya.

Spesifikasi yang bocor juga menarik perhatian Youtuber Kirk Kreifels, yang memaklumkan varian GR-S akan ditawarkan dengan kedua-dua pilihan enjin petrol dan diesel, selain menjadi satu-satunya model LC yang datang dengan teknologi Kinetic Dynamic Suspension System elektronik dengan differential lock depan dan belakang.

Lencana GR pada Land Cruiser, maka varian tertingginya adalah flagship ZX, yang akan datang bersama kemasan sport krom, rim 20-inci, kemasan dalaman kayu dan kulit, selain ciri mewah lainnya. Juga akan ada ialah sistem hiburan penumpang belakang yang khusus untuk ZX, melibatkan skrin sentuh 11.6-inci.

Kedua-dua varian GR-S dan ZX akan berkongsi sistem infotainmen dengan skrin sentuh 12.3-inci serta sistem audio JBL 14 pembesar suara. Kedua-duanya akan menampilkan sistem 3D Multi-Terrain Monitor dengan kamera bawah badan, serta penyembur air untuk kamera undur. Lain-lain ciri termasuk kawalan pendingin empat-zon dan head-up display.

Land Cruiser GR-S akan menggunakan rekaan bampar dan gril khususnya sendiri, serta rim aloi 18-inci serta kemasan gaya CF pada kabin. Model ini juga dilaporkan akan menggunakan enjin turbodiesel 3.3 liter dan enjin petrol 3.5T V6. Ini dijangka menghasilkan sebanyak 302 hp/700 Nm (40 hp dan 50 Nm lebih berbanding sebelum ini) sementara enjin petrol turbo menerima 409 hp/650 Nm.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required