Volkswagen Golf Mk8 dilancarkan di Singapura – 1.5 eTSI mild hybrid dan GTI, dari RM390k hingga RM639k

Volkswagen Golf Mk8 dilancarkan di Singapura – 1.5 eTSI mild hybrid dan GTI, dari RM390k hingga RM639k

Volkswagen Golf generasi kelapan telah pun dilancarkan di Singapura. Kereta paling laris di Eropah untuk tahun 2020, ditawarkan dengan varian 1.5 eTSI mild hybrid, dan juga hot hatch GTI.

Model biasa Golf Mk8 dijanakan oleh enjin 1.5 liter pengecas turbo empat-silinder berbanding unit 1.4 liter yang digunakan pada model generasi terdahulu. Ia memberikan kuasa 150 PS/250 Nm yang lebih kurang dengan Mk7.5 TSI pasaran Malaysia. Ia turut digandingkan dengan kotak gear DSG dwi-klac tujuh-kelajuan, membolehkannya dipecut dari 0-100 km/j dalam masa 8.5 saat, sementara kelajuan tertingginya 224 km/j. Golf TSI yang masih berada di pasaran kita mampu dipecut dari 0-100 km/j dalam 8.2 saat dan kelajuan maksimum 216 km/j.

Enjin 1.5L didatangkan dengan Active Cylinder Management (ACT), di mana separuh daripada empat silinder itu boleh ditutup pada muatan rendah, memberikan penjimatan bahan api dan emisi yang lebih ekonomi. Menurut FC, angka penggunaan bahan api didakwa sekitar 20.8 km/l, di mana ia 2.6 km/l lebih baik berbanding sebelum ini.

Volkswagen Golf Mk8 dilancarkan di Singapura – 1.5 eTSI mild hybrid dan GTI, dari RM390k hingga RM639k

Elektrifikasi disalurkan dari generator 48-voltan dan bateri lithium-ion 48-voltan. Sistem ini memberikan bantuan pendikitan Golf, dan ia membolehkan berluncur apabila ICE dimatikan.

Di Singapura, terdapat tiga tahap kemasan yang ditawarkan – Life, Life Plus dan R-Line – semuanya dilengkapi dengan lebih banyak kit berbanding model sebelumnya. Ini termasuklah lampu utama LED, kemasukan tanpa kunci dan butang penghidup enjin, panel meter digital 10.25-inci, infotainmen skrin sesentuh 8.25-inci dan pengecas tanpa wayar secara standard.

R-Line menerima bampar, kemasan hitam berkilat dan tempat duduk sport. Manakala model tertinggi 1.5 eTSI pula menerima lebih banyak ciri yang menarik seperti pencahayaan mood dalaman dengan 30 warna pilihan, stereng progresif dan pemilihan mod pemanduan.

Golf GTI Mk8 yang dikesan di Malaysia pada tahun lalu

Untuk GTI, tak perlu diperkenalkan, ia masih bancuhan yang sama dengan hot hatch terdahulu, tetapi dengan lebih kuasa dan teknologi. Unit EA888 2.0L turbo empat-silinder memiliki kuasa 245 PS dan tork 370 Nm, meningkat 15 PS dan 20 Nm berbanding GTI mk7.5 biasa dan sama dengan model sedia ada bagi versi Performance Pack. Ia juga ditawarkan dengan kotak gear manual enam-kelajuan, tetapi di Singapura, ia turut diberikan pilihan DSG tujuh-kelajuan.

Bagi suspensinya, ia diberikan topang MacPherson di hadapan dan multilink di belakang, selain XDS electronic differential lock dan larasan suspensi sport yang 15 mm lebih rendah untuk ketiginan berbanding Golf standard. Ciri baharu bagi Mk8 termasuklah sistem kawalan Penguran Dinamik Kenderaan yang mengkoordinasi operasi untuk XDS dan peredam adaptif DCC.

Harga Mk8 Golf bermula S$125,900 (RM390,621) di Singapura selepas rebat Vehicle Emissions Scheme (VES) sebanyak S$15k. GTI ditawarkan pada harga yang lebih mahal iaitu S$205,900 (RM638,831). GTI terbaharu ini telah dikesan di Malaysia pada tahun lalu dengan teaser model ini telah dipaparkan oleh VPCM menerusi Instagram. Walau bagaimana pun, selepas itu tiada sebarang perkhabaran mengenainya lagi.

GALERI: Volkswagen Golf Mk8

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required